TEST: Opel Vivaro og Renault Trafic,
”Tvillingerne” Opel Vivaro og Renault Trafic, er helt identiske. Kun navnet og frontdesign skiller dem ad, men de har solgt godt i kølvandet på titlen "Årets Varebil 2015."
5
Billeder
Hvad skal man vælge? Renault Trafic (t.v.) eller Opel Vivaro? De to biler er helt ens, bortset fra bomærkerne og kølergrillen; men alligevel er de to bilmærker store konkurrenter.
De to bilmodeller løb med den samlede sejr, da Motorjournalisternes Klub Danmark (MKD) holdt Årets Varebil i Danmark 2015 i forbindelse med Transport 2015 i Herning.
De to biler er helt ens, bortset fra bomærkerne fra de to koncerner. Derfor handler kampen om at give den bedste pris og de bedste tilbud på eftermarkedet med service og finansiering. For de fleste kunder handler valg af varebil om, hvad det samlet koster at køre i bilerne - Total Cost of Ownership (TOC).
Renault bygger deres bil på fabrikken Sandouville i Frankrig, mens Opel bygger deres i Luton i England.
Motorerne er helt nye – fra Renaults hånd. Man kan både få dem med enkelt turbolader eller dobbelt. Her er det en snak mellem bilsælger og kunde, der skal sikre, at kunden får den rigtige bil til opgaven.
Pænt salg
Begge biler har kunnet købet i flere måneder. De første tre måneder af 2015 har Renault formået at sælge 119 Trafic varebiler, mens Opel har solgt 114 Vivaro.
For Renault er der tale om en lille tilbagegang fra 123 biler i samme måned sidste år. For Opel derimod er der tale om en lille fremgang fra 92 til 114 biler.
Transportmagasinet har prøvet bilerne med flere forskellige motorer; men herhjemme er det enten de mindste bi-turbo maskiner på 140 hk eller den største enkelt-turbo motor på 115 hk, der bliver solgt flest af.
115 hk
Faktisk har 115 hk-udgaven en behagelig motorkarakteristik og vil være den, de fleste vil vælge, hvor versionen med 140 hk er lidt voldsommere.
Der mangler lidt af det bundtræk i 1,6 liters motorerne, som de gamle 2-liters modeller havde; men når man skærer 400 kubik af motoren, rammer det oftest smidigheden. Det betyder, at gearene skal benyttes flittigere.
Man skal bare vide, at der ikke er trækkraft i sjette gear før ved cirka 85-90 km/t (cirka 1.800 omdrejninger) i den 140 hk-udgave, mens 115 hk-udgaven allerede har trækkraft i sjette gear fra cirka 65-70 km/t (godt 1.500 omdrejninger)
Fabrikkerne har ikke andet valg end at ”down size”, når man skal opfylde kommende Euro 6-miljøkrav i 2016. Så må man køre med SCR-katalysator og AdBlue tilsætningsstof, som man også kender det fra lastbiler.
Køreegenskaberne er forbedrede, og de nye sæder og nye instrumentering betyder bedre komfort.
Sikkerhed
Når det gælder sikkerhed, er ESC stabilitetssystem standard. Dertil kommer ”hill start assist” og trailer stabilitetssystem. Der tages også hensyn til lasten med Load Adaptive Control.
I kabinen er der holder til iPhone/smartphone og iPad/tablet. Der er god aflæggerplads blandt andet under passagersæderne. Midtersædets ryglæn kan slås ned og åbne for et mindre kontor. Bilen fås også med touch-screen med navigation.
Indretningen af varerummet er fleksibelt blandt andet med en lem mellem varerum og kabine, så man kan fragte lange genstande.
De efterhånden gamle modeller trængte til fornyelse – især på sikkerhedssiden. Dårlige crashtest-resultater i Euro NCAP-testen gav et dårligt image, men bilerne blev solgt godt alligevel til det sidste.
Nye motorer
Mest ”grøn” er bi-turboudgaven på 120 hk, der går godt knap 17 km/l. Momentet er 320 Nm ved 1.500 omdrejninger.
Den nye motorgeneration har også et lavere støjniveau, hvad der er med til at øge køreglæden.
Nye løsninger i varerummet
Bilerne har nye løsninger i varerummet med en låge i adskillelsen og en gennemføring til kabinen. På den måde kan man transportere rør og plader på 4,15 meters længde, uden at emnerne skal rage ud over bagdøren.
En plade og en pal sikrer, at en kortere plade ikke kommer hele vejen ind i kabinen. Er emnerne endnu længere, kan den venstre bagdør ekstraordinært låses fast under kørslen.
Det er blevet til et varerum med 200 liter mere plads takket være et varerum, der er 13,7 cm længere. Man kan også få holdere i varerummets loft, som kan bruges til at opbevare stiger. Der er 18 fastgørelseskroge i den lange L2-udgave. Bilerne kan laste 85 kg mere, så bagakslen er forstærket.
Op til 80 procent af delene i de to nye biler er nye. Gamle dele er kun karosseridele som inderskærme.
Interiøret har plads til både iPhone og iPad, men ellers kan man bestille en 7-tommer ”touch screen” med navigation.
Der er aflæggeplads 14 steder. I alt er løber pladsen op i 90 Iiter. Der er ekstra plads i dørene. I midterryglæn er der både aflæggeplads og holder til dokumenter.
Spejlet i passagersædets solskærm kan klappes ud, aå det giver udsigten ned langs siden af bilen.
Fakta:
Model: Opel Vivaro, Renault Trafik
Motor: 4 cyl. biturbo.
Slagvolumen: 1.6 liter.
Ydelse: 120 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 320 Nm. v. 1.500 omdr.
Økonomi g/s: 16,9 km/l.
Vendediameter: fra 11,8 m.
Varerum: 2.537 x 1.662 x 1.387 mm.
Mellem hjulkasser: 1.268 mm.
Læssehøjde: 552 mm
Bagdøre: 1.284 x 1.030 mm.
Varerum: 5,2-8,6 kubikmeter.
Anhænger m. bremser: 2.000 kg.
Model: Opel Vivaro, Renault Trafik
Motor: 4 cyl. biturbo.
Slagvolumen: 1.6 liter.
Ydelse: 120 hk v. 3.500 omdr.
Moment: 320 Nm. v. 1.500 omdr.
Økonomi g/s: 16,9 km/l.
Vendediameter: fra 11,8 m.
Varerum: 2.537 x 1.662 x 1.387 mm.
Mellem hjulkasser: 1.268 mm.
Læssehøjde: 552 mm
Bagdøre: 1.284 x 1.030 mm.
Varerum: 5,2-8,6 kubikmeter.
Anhænger m. bremser: 2.000 kg.
Artiklen er en del af temaet Test.