Tid til status i vognmandsorganisation
Der var meget på programmet, da DTL-Danske Vognmænd holdt genralforsamling i weekenden.
DTLs direktør Erik Østergaard lagde i sin beretning for med at sætte hak ved en lang række positive forhold, der er med til at gøre konkurrencesituationen mindre belastende for mange vognmænd.
- Jeg synes, vi over en bred kam har oplevet en voksende forståelse for danske vognmænds udfordringer. Og jeg synes, der er grund til at glædes over, at vi lever i et land, hvor muligheden for indflydelse på politiske og administrative beslutninger ikke bestemmes af størrelsen på din pengetank – men af sagen og de gode argumenter. Det er en åbenhed og gennemsigtighed, der er grund til at påskønne, påpegede han.
Næstformand Ole Bang Jensen gav også udtryk for, at der hersker en optimisme i organisationen, trods vanskelige tider i hverdagen.
- Kriseperioden har kostet 1.400 danske vognmænd livet. I 2014 indmeldte vi 109 nye medlemmer, så der er vitterligt nogle, der stadig vil DTL! Og bare ved den seneste Vognmandens Dag kom der 5 nye medlemmer, fremlagde han.
Men de unge skal i spil, mener DTL-formand Martin Danielsen. Især på IT-området kan de bidrage med væsentlige input til organisationen.
- Vi har som organisation brug for det input, de erfaringer og dét perspektiv, som vores unge up-and-coming-vognmænd kan bidrage med. Fordi det er den eneste måde, vi som organisation hele tiden kan blive klogere på, hvad vi kan gøre bedre, sagde Martin Danielsen i sin beretning.
- Med skyldig respekt for de gamle vognmænd, så tror jeg, at det er her, ungdommen kan bidrage med et løft. Den såkaldte ”digitale generation”, der er opvokset med IT fra fødslen, skal ind i branchen og løfte os op på niveau, sagde han videre.
Men de unge trækker sig, især problematikken om social dumping er en hindring for at rekruttere unge til chaufførjobs i transporterhvervet. Men DTL-formanden vil tage kampen op.
Martin Danielsen slog fast, at DTL kæmper en benhård kamp for at redde erhvervet fra at blive udhulet indefra af unfair konkurrence og urimelige forskelle i erhvervsvilkår:
- Dét er DTL’s store bidrag til at sikre en fremtid for unge i transporterhvervet, sluttede han.