Banedanmark forhandler om milliardopgave
Banedanmark har indledt slutforhandlinger med Aarsleff-Siemens om at elektrificere størstedelen af det danske jernbanenet.
Fakta om Banedanmarks Elektrificeringsprogram
( Kilde: Banedanmark )
• 1.300 km jernbane skal elektrificeres frem mod 2026.
• Første strækning bliver den 57 km lange Esbjerg-Lunderskov, der ventes færdig i 2. halvår 2016.
• Herefter følger strækningerne Køge Nord-Næstved, Ringsted-Rødby og København-Ringsted.
• Via Togfonden DK er der afsat yderligere midler til at elektrificere Fredericia-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Struer og Roskilde-Kalundborg.
• Den kommende kontrakt indeholder optioner, som giver Banedanmark muligheder for at elektrificere yderligere nye strækninger i Togfonden.
• Der er afsat 12 mia. kr. til hele elektrificeringsprogrammet.
I alt skal 1.300 kilometer jernbane skal elektrificeres frem mod 2026.
( Kilde: Banedanmark )
• 1.300 km jernbane skal elektrificeres frem mod 2026.
• Første strækning bliver den 57 km lange Esbjerg-Lunderskov, der ventes færdig i 2. halvår 2016.
• Herefter følger strækningerne Køge Nord-Næstved, Ringsted-Rødby og København-Ringsted.
• Via Togfonden DK er der afsat yderligere midler til at elektrificere Fredericia-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Struer og Roskilde-Kalundborg.
• Den kommende kontrakt indeholder optioner, som giver Banedanmark muligheder for at elektrificere yderligere nye strækninger i Togfonden.
• Der er afsat 12 mia. kr. til hele elektrificeringsprogrammet.
Efter evaluering af de fire modtagne bud og forhandlinger med de bydende konsortier går Banedanmark nu i slutforhandling med Aarsleff-Siemens.
- Vi har valgt at gå i slutforhandlinger med Aarsleff-Siemens, der har afgivet det samlede set økonomisk mest fordelagtige bud, siger Jesper Hansen, adm. direktør i Banedanmark.
Han fremhæver, at det har været væsentligt for Banedanmark at få en leverandør, der har den fornødne erfaring fra lignende projekter.
Tildelingskriterierne er vægtet således, at prisen er afbalanceret over for den tekniske løsning og evnen til at gennemføre projektet til tiden med så få gener for passagererne som muligt.
Den endelige kontrakt på elektrificering af den danske jernbane forventes underskrevet sidst i maj.