TEST: MAN TGX 18.440 Efficient Line 2
MAN's trumfkort til langture med ekstra moment i de højeste gear. Bedre præstationer, bedre brændstoføkonomi og bedre chaufførkomfort.
D26-maskinen er blevet opdateret med ny turboladning, bedre geometri i indsugningen i cylindertoppen og nye stempelringe.
Modellen er for nylig præsenteret herhjemme. Lige nu er bilen med i en MAN jubilæums-karavane, der kører landet rundt i anledning af MAN’s 100 års jubilæum. Det var her, Transportmagasinet fik mulighed for at prøvekøre den – og det skete i bakket terræn i Østjylland lidt nord for Randers.
Testbilen
Vores testbil var en 2-akslet trækker med 440 hk, der især gjorde det godt på de lange stigninger på motorvejen mod Aalborg. Den holdt sig i 12. gear hele tiden – og det skyldes den nye teknologi.
Bilen har et drejningsmoment på maksimalt 2.100 omdrejninger i 10. gear, men med elektronisk styret Top Torque er der 200 Nm ekstra at gøre godt med i 11.-og 12. gear.
MAN-forhandleren i Randers havde sørget for at laste bilen med 11 ton. Det svarer til knap halv nyttelast i bilens 3-akslede Krone trailer. Det gav et fornuftigt grundlag for at bedømme trækkraften på bilen.
De 2.300 Nm holder den helt nede fra 930 omdrejninger. Derfor undgår man nedgearinger i motoren og kan spare på brændstoffet. Fordelene tæller også højere gennemsnitsfart på turen og bedre komfort for chaufføren.
Speedshift og EfficientCruise
Er stigningerne så kraftige, at opstår nedgearinger, får man glæde af bilens Speedshift med hurtige gearinger i de tre øverste gear.
Efficient Cruise er en anden detalje, som skal fremhæves. Bilens GPS kender områdets topografi, så man hele tiden har en bil, hvor gearingen er den rigtige.
Efficient Line 2, som modellen hedder, forener netop bilens Top Torque, Speedshift og Efficient Cruise. Ifølge tyske målinger fra TÜV giver det en brændstofbesparelse på 6,57 procent.
Ned ad stejle bakker eller afkørsler kan man med fordel benytte bilens ”intarder” til at bremse bilen for ikke at slide på bremserne. Den kan man i andre situationer kombinere med fartpiloten. Testbilen havde både fartpilot og afstandsregulering, så man holder afstand til de forankørende biler.
Fint sikkerhedsudstyr
Bilen var udstyret med linjevogter (Lane Departure Warning), elektronisk stabilitetskontrol ESP/ESC, antispin (ASR) og blokeringsfrie bremser (ABS). Endelig var der dæktryksovervågning (TPM). Bilen havde skivebremser overalt – samt differentialespær.
MAN tilbyder deres Efficient Line 2 teknologi til både biler med 400-, 440- og 480 hk, men 400 hk udgaven er nok lige svag nok til at køre eksportkørsel. Man kan også indstille fart-tolerancerne i Efficient Cruise systemet manuelt i fire niveauer – alt efter vejforløb, hastighed og trafik – som kan give ekstra fordele for forbruget på op mod fem procent.
Vel store spejlhuse
Skal vi tale om bilen generelt, må vi sige, at man som chauffør har en fin komfort takket været det multijusterbare læderrat og det velformede førersæde. Udsynet gennem den store forrude er god, men spejlhusene er for store og generer udsynet ved især svingning.
Køjerne i førerhuset er store og virker komfortable. Der kunne dog være lidt flere skabe, når nu det er en langtursbil.
ZF 12 AS Tipmatic 2 automatgearet og ZF intarderen gør også kørslen let og ubesværet. Gearskiftene kunne måske ske hurtigere i de lavere gear, men med Speedshifting i de øverste gear virker de godt.
Testbilen havde parabelfjedre på forakslen og luftaffjedring på bagakslen. Førerhuset var i størrelse XLX – og der var dobbelt køje. Man kan jo vælge meget udstyr, men der var bl.a. køleskab. Udstyret i Efficient Line 2 omfatter også et særlig luksus-instrumentbræt med indlæg i kulfiber-look.
Artiklen er en del af temaet Test.