Fortsat vækst i vognmænds indenrigskørsel
Indenrigs transportarbejde med danske lastbiler voksede med 6 procent i 2014, viser nye tal.
Transportarbejdet udregnes ved at gange de pålæssede godsmængder i tons med antallet af kørte kilometer. Danske lastbiler kørte i 2014 i alt 12,95 mia. ton/km.
Hermed fortsætter den fremgang, som har været tendensen hos danske lastbilvognmænd, siden markedet nåede bunden i 2009. Fra 2009 til 2014 er det indenrigs transportarbejde med danske lastbiler således vokset med samlet 29 procent og ligger nu 10 procent over rekordåret 2007.
- Tendensen i tallene er klar: Danske lastbilvognmænd ligger ganske lunt i svinget på hjemmemarkedet. Tilbage står kun ét åbent spørgsmål: Hvordan kan stemmer i debatten blive ved med at hævde, at udenlandske lastbiler er i færd med at udkonkurrere de danske på indenrigskørslerne? Hvis det er tilfældet, er det mildt sagt mystisk med denne markante vækst i de danske lastbilers indenrigs transportarbejde, mener Nikolaj Stig Nielsen, der er erhvervspolitisk chef i vejgodstransportens brancheorganisation, ITD.
Han hæfter sig ved, at væksten i indenrigskørslerne både gælder pålæssede godsmængder og kørte kilometer med de danske lastbiler.
Import/eksport på internationale vilkår
Mens de danske lastbiler altså har solidt fat i indenrigsmarkedet ifølge Danmarks Statistik, forholder det sig anderledes med den grænseoverskridende lastbiltransport. Her er de danske lastbilers transportarbejde faldet med 41 procent over de sidste ti år, og over de sidste fem år har transportarbejdet været stagnerende, selv om trafikken med varer ud og ind af Danmark har været stigende.
- Lastbiltransport til og fra Danmark er et frit marked, der foregår på internationale vilkår i EU. Da danske lastbiler med chauffører på dansk overenskomst er væsentligt dyrere end gennemsnittet, ligner grænsetrafikken med lastbiler mere og mere det billede, vi kender fra den internationale skibsfart, siger Nikolaj Stig Nielsen med henvisning til, at hovedparten af skibenes godsfragt til og fra danske havne sker under udenlandsk flag.
Ifølge ITD’s egne grænsetællinger passerer 5.200 lastbiler pr. dag de danske grænser i hver retning. 81 procent af dem var udenlandske i årets første kvartal.
Til sammenligning håndterede udenlandske skibe ifølge Danmarks Statistik ca. 80 procent af alt gods, der passerede de danske havne i 2014.