Stor transport-offensiv for Vestjylland
Virksomheder, organisationer og politikere slår til lyd for en 2+1-vej mellem Herning og Hvide Sande via Ringkøbing.
Den vestjyske delegation, der vil have 2+1-vejen (fra venstre): Formand for Vestjysk Vognmandsforening Poul Jørgensen, direktør for Hvide Sande Havn Steen Davidsen, borgmester i Ringkøbing-Skjern kommune Iver Enevoldsen (V), Esben Tromey Kristensen fra Hvide Sande Service Group, transportmanager i Arla Foods Dennis Bromberg Farskov og direktør for Ringkøbing Fjord Turisme Lykke Høj.
Folkene bag initiativet vil med en række initiativer over for landspolitikerne sikre, at Vestjylland i første omgang får den nødvendige VVM-undersøgelse.
En større delegation har netop lagt vejen forbi København for at tale med beslutningstagere, og vil nu med udgangspunkt i ”Folkeskibet Maja” være synligt til stede under Folkemødet på Bornholm i slutningen af denne uge. Her præsenterede de lokale profiler de tanker, der ligger til grund for kravet om 2+1-vejen, overfor en kreds af beslutningstagere:
- Der er ingen tvivl om, at vejprojektet vi skabe endnu flere arbejdspladser. Lige nu er det vanskeligt for os at rekruttere den nødvendige arbejdskraft. Videnstunge medarbejdere er en mangelvare, fordi transportforholdene vanskeliggør, at vi kan få besat akademiske stillinger, sagde Dennis Bromberg Farskov, transportmanager hos Arla Foods, der de senere år har investeret over 3 mia. kr. i produktions- og transportforhold alene i Ringkøbing-Skjern kommune
Fødevareerhvervet alene beskæftiger over 1.100 medarbejdere i lokalområdet. Og Arla Foods alene står bag mere end 350 store lastbiltransporter gennem små landsbyer og lokalsamfund hvert eneste døgn.
Direktør Steen Davidsen, Hvide Sande Havn, glædede sig over det lokale engagement i kampagnen for 2+1-vejen, og formanden for Vestjysk Vognmandsforening, Poul Jørgensen, understregede behovet for et moderne vejanlæg for også at sikre virksomheder som Vestas, fragtcentre og en række metalvirksomheder det bedst tænkelige grundlag.