Danske vognmænd truet af norsk mindstelønsregler
Nye norske mindstelønsregler træder i kraft 1. juli 2015. Men de indeholder fortsat mange uklarheder, der kan koste danske vognmænd opgaver.
Men de fortsat mange uklarheder i de norske regler kan risikere at ramme danske vognmænd, der kører transporter til Norge.
- Regler er godt, fordi det er med til at skabe de rammer, som vi som vognmænd skal forholde os til. Men når der skabes usikkerhed om, hvordan de gældende regler skal tolkes, så er det vanskeligt at navigere ud fra. Vi oplever, at man fra Norge har hastegennemført den nuværende lovgivning om mindsteløn uden at være helt på plads, og det kan ramme danske vognmænds arbejde på det norske marked, siger Gert Jakobsen, formand i ITD – brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Uklarhed truer danske opgaver
Umiddelbart ser de norske regler ud til at
Dansk afhængighed af transporter i Norden
Danske vognmænd sidder i dag på en stor andel af det nordiske marked. Således står danske vognmænd for godt 59 procent af den cabotage, der i dag køres i Norge og Sverige. Mange danske vognmænds forretning er derfor afhængig af at køre transporter i Norge og Sverige.
De norske regler er gældende ved vejgodstransport med køretøjer på over 3,5 ton, men gælder ikke ved firmakørsel med egne varer. Det er det norske Arbeidstilsyn og Petroleumstilsyn, der skal føre tilsyn med, at forskrifterne overholdes.
betyde højere chaufførudgifter for de danske vognmænd, der kører i Norge. Det tager ITD-formanden afslappet.
Danske vognmænd sidder i dag på en stor andel af det nordiske marked. Således står danske vognmænd for godt 59 procent af den cabotage, der i dag køres i Norge og Sverige. Mange danske vognmænds forretning er derfor afhængig af at køre transporter i Norge og Sverige.
De norske regler er gældende ved vejgodstransport med køretøjer på over 3,5 ton, men gælder ikke ved firmakørsel med egne varer. Det er det norske Arbeidstilsyn og Petroleumstilsyn, der skal føre tilsyn med, at forskrifterne overholdes.
- Det er jo i princippet ens for alle. Norge er jo et yderområde i Europa, så regningen for de dyrere transporter går til nordmændene selv. Men lidt bemærkelsesværdigt er det da, at dansk overenskomst åbenbart teknisk set er ”social dumping” i nordmændenes øjne, siger Gert Jakobsen.
Han henviser til, at reglerne for eksempel ikke tager hensyn til chaufførens anciennitet. En nyansat dansk chauffør vil have vanskeligt ved at opretholde en timeløn på 133 danske kroner i timen, som nordmændene kræver. En eksportløn inklusiv diæter opgøres nemlig på en anden måde i Danmark end i Norge, og det skaber udfordringer.
- Vi ved af erfaring, at nordmændene er gode til at kontrollere og række bøder ud. Derfor skærer det mig også i øjnene, at der ikke er klarhed om de regler, de har valgt at håndhæve fra 1. juli. I yderste konsekvens kan det jo betyde, at danske vognmænd enten frasiger sig transporter eller risikerer at miste dem til norske virksomheder, siger Gert Jakobsen.