Scania sender eldrevne lastbiler ud på vejene
Lastbiler med en hybriddrivlinje til eldrift bliver testet i Sverige. Se video med el-lastbilen her.
Elektriciteten til lastbilerne overføres fra luftledninger over lastbilerne via en strømaftager, som er monteret på rammen bag førerkabinen. Denne teknologi er blevet udviklet af Siemens, som sammen med Scania siden 2013 har gennemført tests med eldrevne lastbiler på virksomhedens forskningsanlæg uden for Berlin.
Muligheden for at køre tunge lastbiler ved brug af elektricitet på denne måde betyder, at lastbilers fleksibilitet i forhold til at udføre transportopgaver ved brug af elektricitet og som en almindelig hybridlastbil opretholdes, samtidig med at op til 80-90 procent af CO2-udledningen fra traditionel anvendelse af fossile brændstoffer forsvinder. Driftsomkostningerne vil være lave, da energiforbruget vil være meget lavere på grund af elmotorens effektivitet, og fordi elektricitet er en billigere energikilde en dieselolie.
- De potentielle besparelser med hensyn til brændstof, som kan opnås via elektrificering, er betydelige, og teknologien kan blive en hjørnesten for fossilfri vejtransport. Elektriske veje er også en måde, hvorpå man kan udvikle mere miljøvenlig transport ved brug af det eksisterende vejnet, udtaler Nils-Gunnar Vågstedt, som er ansvarlig for Scanias forskning på området.
Demonstrationsanlægget til teknologi til overførsel af elektricitet er en del af projektet til opførelse af elektriske veje. I samarbejde med den svenske transportforvaltning, det svenske energiagentur og VINNOVA vil erhvervslivet og forskerne demonstrere og evaluere elektriske veje som en mulig metode til at reducere brugen af fossile brændstoffer inden for transportsektoren.
Deltagerne i projektet til opførelse af elektriske veje i Gävle omfatter blandt andet: Gävleborg-regionen, Siemens og Scania samt Boliden, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Ernst Express, Midroc Elektro, Sandviken Energi, Gävle havn, Gävle Energi og handelshøjskolen i Stockholm (Stockholm School of Economics). Den svenske transportforvaltning, det svenske elsikkerhedsdirektorat og det svenske transportagentur har også haft et tæt samarbejde omkring projektet.
Deltagerne i projektet til opførelse af elektriske veje i Gävle omfatter blandt andet: Gävleborg-regionen, Siemens og Scania samt Boliden, SSAB, Sandvik, Stora Enso, Ernst Express, Midroc Elektro, Sandviken Energi, Gävle havn, Gävle Energi og handelshøjskolen i Stockholm (Stockholm School of Economics). Den svenske transportforvaltning, det svenske elsikkerhedsdirektorat og det svenske transportagentur har også haft et tæt samarbejde omkring projektet.