23948sdkhjf

53 tons råstyrke i to hjælpebiler

Fem års arbejde med udvikling, specificering, opbygning og test af to meget specielle lastbiler til vej og skinner er slut. Se video her.
- Det må være en skrivefejl, sagde Arbejdstilsynet, da hjælpevognschef Jørgen O. Johansen fra Banedanmark, og hjernen bag de to mesterværker, præsenterede oplægget på de to nye hjælpebiler, inden projektet gik i gang. Og Jørgen kan se tilbage på fem års spændende arbejde med udvikling, specificering, opbygning og test af to meget specielle lastbiler.

53 tons med R 730 V8 motor og 5-aksler, specialbygget chassis med to avancerede Effer kraner, fjernbetjening med 48 funktioner og sænkbare skinnehjul i begge ender af køretøjet. Det er blot nogle af de mange specifikationer, som kendetegner de to hjælpevogne, som fredag morgen blev leveret til Banedanmark.

Funktion betød særlige krav
De 3 meter brede og 13,5 meter lange hjælpevogne skal bruges som udrykningskøretøjer hos Banedanmark, når der er behov for bjærgning og kranopgaver ved for eksempel uheld eller store opgaver på det danske skinnenet.

De er konstrueret og godkendt til at køre op til 110 km/t på motorvej og op til 70 km/t på skinner og er opbygget som 2-vejs-køretøjer, dvs. at de både kan køre på landevej og på skinner.

Et af de helt specielle krav, da hjælpebilerne skulle godkendes til udrykningskøretøjer, var at der blandt andet skulle monteres lygter i begge ender, som kan skifte farve fra hvid til rød, alt efter hvilken køreretning de har. De skulle desuden have horn og blå blink.

- Frontdelen på den nye følgevogn er bygget ud fra førerhuset, og den normale kofanger og de originale lygter er bibeholdt. Det giver en pæn afslutning og så er det jo praktisk, hvis lastbilerne en dag er udsat for et uheld. Så behøver Banedanmark ikke at få delene specialfremstillet. Man får bare sat nye originale Scania dele på, lyder det begejstret fra opbygningschef Otto Hirschel, som sammen med sit team i Århus har stået for forstærkning af chassis’erne og en masse andre små detaljer.

To avancerede Effer kraner
Også de to kraner på hjælpevognene er ret specielle. Den store, en EFFER 2755 knækarmskran med løftekapacitet på 270 t/m, er opbygget med flere unikke funktioner. Bl.a. er den udrustet med fire meters sideværts støttebensvandring, så den kan forskyde kranbilerne sidelæns fra ét skinnespor til et andet. Den er desuden forsynet med løfteåg, så de kan løfte et afsporet tog op på skinnerne med blot 60 cm frihøjde til de elektriske køreledninger over toget. Kranen kan på 5,5 meter løfte 40 tons, som er kravet for at kunne løfte et IC 4 tog tilbage på skinnerne.

- Den lille Effer Baby-Crane skal bruges til at løfte de 1 tons tunge plader, som skal understøtte støttebenene, når hjælpebilerne skal udføre opgaver på mindre godt fundament, hvilket jo ofte er tilfældet på banelegemer, fortæller salgschef for Effer Krancenter Per Foldager.

Se Otto Hirschel og Per Foldager fortælle om de to avancerede hjælpebiler i denne film:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109