Varebilskurererne vil have ordnede forhold
Flere krav til kapital og kunnen skal sikre de seriøse vognmænd i kurrer- og varebilsbranchen, mener brancheforening.
Foreningen vil sikre ordentlige forhold i en branche, der i deres optik er præget af brodne kar. Fra start har man da også en lang ønskeliste af tiltag, der skal forbedre forholdene i branchen.
- I dag skal man bare have et lille kørekort, et CVR-nummer og en bil, som man kan leje os Lej et Lig. Så er du varevognskurer. Vores krav er et 2-3 ugers kursus, en vognmandstilladelse og en kapitalstillelse på for eksempel 30.000 kroner, før man kommer i gang. Så bliver det pludseligt seriøst, siger Jesper Ilsø, konsulent i DTL til altomvarebiler.dk.
For at sikre sig imod løndumping, cabotagekørsel o.l. er foreningen meget opmærksom på, at der skal internationale krav til. Derfor ønsker man EU-krav på området, ligesom man kender det fra de store lastbiler.