Københavner-opgaver koster fragtmænd kassen
Danske Fragtmænd får op mod 10 parkeringsbøder om måneden i forbindelse med aflastninger i København.
Danske Fragtmænd leverer større og mindre pakker til butikker på bl.a. Strøget, ved Hovedbanegården og på Frederiksberg, og de får ofte mere end tak fra kunderne. Op til 10 parkeringsafgifter udskriver parkeringsvagter på firmaets vogne - om måneden:
- Jo bedre forhold for cyklister, fodgængere og busser, jo sværere bliver det for fragtmændene at læsse af. Det er et gammelt problem i København, men fremkommeligheden for os bliver stadig mindre. Og vi skal jo af med varerne, siger teknisk chef John Steinmejer, Danske Fragtmænd, til dibusiness.
Skyder skylden på parkeringsforholdene
Transportvirksomheden understreger, at man allerhelst vil læsse af så hurtigt som overhovedet muligt. At de ikke har noget ønske om at parkere ulovligt - men at det ind i mellem sker, fordi parkeringsforholdene er så svære, som de er.
Ifølge færdselsloven kan fragtbilerne lovligt holde på vejbanen. Men at blokere en vejbane og dermed al trafik for de andre bilister går hårdt ud over chaufførerne, der læsser af i de besværlige områder af København, siger John Steinmejer:
- Vores chauffører bliver råbt af og truet af de andre trafikanter. Det er urimelige arbejdsforhold for den enkelte, men gør det også svært for os som arbejdsgiver at tiltrække og fastholde chauffører til at køre i de områder.
Dialogvillig borgmester
Chefkonsulent i Dansk Industri, Rune Noack, vil nu samle op på problematikken og tage kontakt til Københavns Kommune:
- Alle er interesseret i, at der kan leveres varer på en ordentlig måde. Den nuværende situation er uholdbar og ikke fair over for de virksomheder, der holder byen kørende. Derfor tager vi nu bl.a. fat i kommunen, så vi i fællesskab kan se på, hvordan vi får ordnede forhold for alle parter, siger han.
På Københavns Kommune er teknik- og miljøborgmesteren Morten Kabel parat til at gå i dialog med transporterhvervet:
- Jeg forventer, at alle holder færdselsloven, men kommer der en samlet henvendelse fra transporterhvervet, f.eks. med konkrete forslag til, hvor vi skal lave af- og pålæsningszoner, er jeg parat til at lytte og gå i dialog, siger han.
Original artikel: http://di.dk/dibusiness/nyheder/Pages/Af...