Rederi sparer brændstof
Brændstofbesparelser er en del af rederiet DFDS’ politik. Det har båret frugt i form af en markant nedsættelse af brændstofforbruget.
DFDS-flådens målte forbrug af brændstof viser store udsving, men tendensen er klar. Brændstofforbruget er faldet markant. (Grafik: DFDS)
Brændstof er en stor udgiftspost. I dag regner man med, at brændstof er den største udgift over et skibs levetid.
Brændstofbesparelser er en del af rederiet DFDS Seaways politik. På det enkelte skib er iværksat spareplaner. Det er blevet til en sand kappestrid, hvor bedste resultat er blevet belønnet af rederiet og sendt ud som forbillede til samtlige skibe. Skibene kan lære af hinanden.
Målinger for hele flåden viser store udsving – vind og vejr kan spille afgørende ind – men tendensen er klar. Brændstofforbruget er faldet markant igennem de seneste otte et halvt år. Det seneste rekordstore fald fra maj 2014 til maj 2015 på 6 % kan sandsynligvis tilskrives overgangen til det lettere og mere energiintensive brændstof MGO på et flertal af rederiets skibe. Kun en halv snes fartøjer er ombygget med scrubbere og kan fortsat benytte den billigere heavy fuel oil.
Blandt rederiets mange skibe er Oslo-bådene nok de mest kendte. Her har Pearl Seaways rekorden. En tur fra København til Oslo blev i 2014 tilbagelagt på kun 21,6 m3 fuel, hvor man hidtil har regnet med et gennemsnit på 22 m3. Det skyldes ifølge overstyrman Kristian Kristensen en kombination af besætningens omhu ved check-in og lastning samt optimal udnyttelse af strøm og vindforhold under sejladsen.
DFDS Seaways har omkring 50 store skibe i rutefart i Østersøen, Danske farvande, Nordsøen, Engelske Kanal og Middelhavet.