Ønsker Odenses P-system i hovedstaden
Københavnske vognmænd mener, at Københavns trængsel kan klares med en havnetunnel – alternativt kan man lære af Odense.
- Få gang i den havnetunnel i stedet for at hæve p-afgifterne. Der kunne man slippe for en masse trafik gennem byen, siger Jørgen K. Jensen.
Udvidelse af betalingszoner og højere p-afgifter vil blot jage butikskunder væk, så mindre trængsel vil blive fulgt af mindre varekørsel ind i byen, når kunderne søger ud til butikscentre, ræsonnerer oldermanden.
Jørgen Kjeld Jensen kunne goutere en højere timeafgift, hvis København skeler til Odense, hvor man betaler for den faktiske tid, der holdes. I København betaler man for det forventede antal påbegyndte timer.
Erhvervsreservation
I februar relancerede Københavns Kommune muligheden for at reservere tidsbegrænset parkering til af- og pålæsning af varer. Tilladelsen fås ved henvendelse til kommunens p-myndighed.
Det er en slags erstatning for kommunens ønske om at anvende offentlige p-pladser til erhvervsbiler om dagen og privat parkering om aftenen, hvilket loven ikke tillader.
- Vognmandslauget og DTL har en løbende, men ikke intens dialog med Københavns Kommune. Da trængslen bliver værre og værre, og jeg tror, at kommunen også oplever det som et stigende problem, siger direktør Anders Due, Kjøbenhavns Vognmandslaug.