Et liv med olie og diesel
Jesper Skogstad, markedschef hos Uno-X, er fyldt 60 år.
- Var det noget med et godt tilbud på diesel? har det lydt siden 1984, da Jesper Skogstad blev ansat i Norsk Hydro. Sådan vil det stadig lyde, selv om han nu har rundet de 60 år. Det er stadig salget, som ligger hans hjerte nærmest, så han vil stadig forsøge af sælge diesel til vognmændene.
- Jeg elsker at sælge og handle, siger han.
At det endte med at blive vognmandsbranchen, som han kastede sin salgsglæde over, er mere eller mindre tilfældigt, for han startede først på havet.
- Samme dag, som jeg fik min eksamen, spurgte min far mig om, hvad jeg ville. Han var kontorchef i Københavns kommune og skulle ikke have en søn til at drive tiden væk. Han sørgede for, at jeg kom ud at sejle med ØK. På den måde kom jeg til at fejre min 16 års fødselsdag i Fjernøsten.
- Efter et år havde jeg fået smag for at sejle, men så skred min mor ind og kontaktede en onkel i Jylland, som havde en trælasthandel - og her kom jeg så i arbejde. Jeg fik interesse for faget og kom efterfølgende i lære hos Tåstrup Trælasthandel.
- Jeg lærte hurtigt at sælge og opdagede, at det passede godt til mig. Man skal have et godt produktkendskab og fokus på kundebetjeningen - og så skal man jo forhandle sig frem til en eller anden form for enighed. Et salg kræver jo altid, at to parter bliver enige.
Handelstalentet tog Jesper Skogstad med sig til Åle Savværk. Sidstnævnte var et savværk, men beskæftigede sig primært med salg af udstyr og inventar til minkfarme.
- Her kom mine talenter virkelig på prøve. Jeg skulle handle med landmænd og fiskere, for det var dem, der drev pelsdyrfarmene.
Han syntes så godt om branchen, at han blev der i fem år. I 1983 begyndte det at gå dårligt i branchen, så han måtte se mig om efter et andet job. Her var det så, at Norsk Hydro havde en annonce i Jyllands-Posten.
Blevet jyde
Jesper Skogstad var på dette tidspunkt definitivt flyttet fra København. Han havde giftet sig med en pige fra Juelsminde og boede i Horsens. Han var blevet jyde - og han var blevet glad for Horsens.
Hos Nordisk Hydro kom Jesper Skogstad først til at stå for salg af fyringsolie, men han fik hurtigt også med salg af diesel til transportbranchen at gøre.
- Jeg har altid haft det godt med vognmandsbranchen. De har en speciel måde at handle på. Salg er jo et spil - og for mig handler det om personlige relationer og netværk.
- Dengang var det normalt, at vognmænd havde deres anlæg hjemme, og derfor tankede hjemme. I dag tanker flere og flere på vores diesel service anlæg. Derfor er vi repræsenteret alle centrale steder i landet. Da jeg startede havde vi to diesel service anlæg. I dag har vi 100.
For hjemmeanlæggene er det gået den modsatte vej. Der bliver færre af dem.
Fin fusion
Texacos og Norsk Hydros fusion i 1995 og dannelsen af Hydro Texaco blev en ny tid. Amerikanske Texaco var kendt for smøreolier, mens Norsk Hydro var diesel.
- Diesel er diesel, men smøreolier er mere kompliceret. Der findes mange produkter med forskellige egenskaber. Det kræver en specialviden både af os og af vognmanden.
- Det var et godt supplement til hinanden, og takket være en dygtig ledelse og hårdt arbejde blev det en god fusion. Vi kunne virkelig differentiere os i forhold til konkurrenterne ved både at være stærke på smøreolier og diesel.
I dag hedder der store olieselskab Uno-X.
Weekend og aften
Jesper Skogstad arbejder, når det er nødvendigt, siger han - og det vil først og fremmest sige, at det også omfatter aftner og weekender.
- Sådan er det, når man beskæftiger sig med vognmænd. Man kan jo først møde dem, når de er færdige med deres arbejde. Før har de jo ikke tid, siger han.
Spar på olien
Det kan måske lyde paradoksalt, at en oliemand kan være tilhænger af, at vognmændene skal begrænse deres dieselforbrug og chaufførerne lære at køre økonomisk - men ikke for Jesper Skogstad.
- Olieindustrien er en del af en stor forureningskilde. Vi har alle et ansvar for naturen, og selvfølgelig skal vi altid gøre, hvad vi kan for at begrænse forureningen, siger han.
- Vognmandsbranchen har en stor indflydelse på det samfund, vi har i dag. Vi kan i dag få alle varer hele året rundt. Det sørger vognmændene for. Derfor kan vi ikke undvære dem - men på den anden side må vi hele tiden sørge for at skade naturen mindst muligt - og det tror jeg, at mange er enige i.
Mange loyale kunder
- Jeg har været heldig at have så mange gode kunder, siger han.
- Kunderne har vist mig loyalitet ved at købe produkterne hos mig. På den anden side, har jeg forsøgt at tilbyde de bedste priser, aftaler og leveringsbetingelser.
- En handel er jo først god, når begge parter er tilfredse, slutter Jesper Skogstad, som altid har været kendetegnet ved godt humør og troværdighed.