Danmarks største klimavej åbner i Aalborg
Såkaldt perforeret asfalt skal imødegå generne fra klimaforandringernes stigende antal skybrud
2
Billeder
På den nye Lufthavnsvej er der anvendt 12.000 tons knuste skærver og 4.500 tons asfalt. (Foto: Michael Bo Rasmussen/Baghuset)
Benævnelsen klimavej er udtryk for en ny type anlægsteknik og materialevalg, som entreprenørvirksomheden NCC’s vejafdeling, NCC Roads, har udviklet for at imødegå netop skybrudsproblematikken.
Der er tidligere etableret et par enkle mindre stykker vejforsøg blandt andet på lukkede villaveje i Odense, Billund og i Farsø med vejkonstruktionen, men de i alt 14.000 kvm vejstrækning i Aalborg er langt det største og mest trafikerede stykke vej, som indtil i dag er etableret som klimavej i Danmark.
- Klimaændringer er blevet en del af vores virkelighed i Aalborg Kommune. Vi har udarbejdet en ansvarlig klimapolitik, som vi handler på baggrund af i dag med genetableringen af Lufthavnsvej, som konkret eksempel. Jeg er glad for, at Aalborg Kommune i et stærkt samspil med rådgivervirksomheden Niras og asfaltleverandøren NCC kan handle så visionært i det meget konkrete projekt, der jo er et eksempel på, at vi går fra viden til aktiv handling mod de ekstreme vejrhændelser og kraftige regnskyl, som vi prøver at beskytte os imod, siger rådmand for Aalborgs by- og landskabsforvaltning, Hans Henrik Henriksen (S) om den gamle strækning med den nye belægning.
Ingen kloakker
I modsætning til traditionelle veje er der ingen kloakker under den nye permavej. Det skyldes, at den benyttede asfalt er en særlig perforeret type – såkaldt permaasfalt.
Det betyder, at regnvandet næsten uanset mængde kan løbe lige igennem, blandt andet fordi anlægget under asfalten, der indeholder en særlig blanding af knuste skærver, er opbygget af en usædvanlig type bærelag, der levner meget mere plads til opsamling af vand end sædvanligt. Faktisk op til 30 procent eller 300 liter pr. kubikmeter grus, hvori vandet fortsætter med at sive igennem. Selv ikke et skybrud med 120 mm regn på kort tid burde efterlade så meget som en pyt på vejbanen.
- Alle vores beregninger og tests viser, at den nye type vejkonstruktion ikke bliver meget dyrere på for eksempel 10 års sigt inklusiv vedligehold i forhold til de traditionelle typer. Dermed er de i virkeligheden væsentlige billigere og i tillige langt mindre problematisk at etablere, fremfor hvis man bare var fortsat med den traditionelle type vej. De skulle nemlig så have været suppleret med nye større og klimasikrede kloaker samt vandopsamlingsbassiner, som det oven i købet er svært til at finde plads til i dagens bybillede, forklarer salgschef Michael Brask fra NCC Roads.
På den nye Lufthavnsvej er der anvendt 12.000 tons knuste skærver og 4.500 tons asfalt.