23948sdkhjf

DFDS: Den Engelske Kanal har stort potentiale

Det danske rederi nu kan se frem til en mere gunstig konkurrencesituation på kanalen efter flere år med store underskud
Danske DFDS har ovenpå flere måneders tovtrækkeri landet en aftale med konkurrenten Eurotunnel, SCOP-Seafrance og den franske stat, som formentlig vil give en mere blid konkurrence på kanalen.

Det skriver ritzau ifølge npinvestor.

- Vi ser et betydeligt potentiale på kanalen fremover, når vi får den rigtige markedsmæssige situation. Det har været katastrofalt for alle spillerne de sidste år med store underskud, siger Niels Smedegaard, der er administrerende direktør for DFDS.

- Eurotunnel har tabt over en halv milliard. Vi har tabt et par hundrede millioner i løbet af årene, men nu hvor vi får en anden udbudssituation, så tror vi, at situationen bliver stabiliseret. Så vi tror på, at vi kan begynde at tjene penge. Det ser lovende ud for os, når vi kommer ind i 2016, siger han til Ritzau Finans.

Siden DFDS-konkurrenten Eurotunnel, der driver tunnelen mellem Storbritannien og Frankrig, i 2012 købte tre færger og satte dem ind på ruten, har der været stor konkurrence på kanalen.

Sagen har været forbi flere retsinstanser, fordi DFDS fandt konkurrencesituation uhensigtsmæssig og stævnede Eurotunnel. Det hele endte med, at DFDS tidligere på året købte to færger fra Eurotunnel, der dermed opgav færgedriften.

Det sluttede dog ikke her. Det danske rederi har de seneste måneder oplevet vrede sømænd, som har blokeret havnen og besat to færger ved den franske by Calais. De var utilfredse med, at DFDS ikke kunne love beskæftigelse til dem alle.

Med mandagens aftale er der dog muligvis fundet en løsning. DFDS blev sammen med Eurotunnel, repræsentanter for sømændene og den franske stat enige om en aftale.

DFDS forpligter sig til at indsætte en ekstra færge på ruten mellem den franske by Calais og engelske Dover og ansætte 202 sømænd, som tidligere arbejdede på Eurotunnels færger. Dermed går rederiet fra to til tre færger på ruten.

Samtidig håber Eurotunnel at kunne beskæftige 130 personer på et fragtskib og har også bebudet, at det vil ansætte nogle ekstra folk til at stå for sikkerheden i selve tunnelen.

Med aftalen håber DFDS dermed, at der er kommet ro på situationen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095