Billund vil blive hårdt ramt af rutelukninger
Ryanair skærer kraftigt i Billund og vil kun flyve til 8-10 rejsemål. En halvering af passagertallet vil koste jobs og indtjening
Der er risiko for op mod en halvering af passagertallet fra det irske lavprisselskab. Dermed har Billund kurs mod et fald i antallet af rejsende næste år. Samtidig vil færre lavpriskunder gå hårdt ud over indtjeningen, og det vil uundgåeligt føre til færre arbejdspladser i lufthavnen.
- Vi har frygtet, at Ryanair vil reducere kraftigt i Billund, og det ser nu ud til at blive tilfældet. Vi kender konsekvenserne i år, men vi er bekymrede for 2016. Vi risikerer et fald i det samlede passagertal, og det vil være første gang i mange år, siger Kjeld Zacho, adm. direktør i Billund lufthavn.
På et pressemøde i København tirsdag meddelte koncernchef Michal O'Leary, at Ryanair forventer at have 8-10 ruter fra Billund i sommersæsonen næste år. I år havde lavprisselskabet 14 ruter frem til juli, og selskabet havde for to år siden mere end 20 direkte flyvninger fortrinsvis til destinationer i Sydeuropa.
- Vi har ikke fastlagt sommerplanen for næste sommer endnu, men når vi ikke længere har en base i Billund, vil vi ikke være i stand til at have så mange ruter, siger Michael O’Leary.
Ryanair lukkede med kort varsel basen i Billund i juli, da den danske fagbevægelse truede med blokade af selskabet i København.
- København er Danmarks hovedstad, det er Billund ikke. Folk vil gerne rejse til København, mens Billund er en langt større udfordring for os. Vi var glade for at investere i Billund og glade for at arbejde sammen med Billund Lufthavn, men hvis vi ikke har en base i Billund, kan vi ikke opretholde 15 ruter, siger Michael O’Leary.
Ryanair har tidligere oplyst, at man forventer 300.000 passagerer i Billund næste år. I år leverer selskabet mere end 600.000 rejsende.
Lufthavnen vil nu arbejde hårdt på at tiltrække andre flyselskaber, som kan erstatte Ryanair. Erfaringen viser imidlertid, at det er svært.
- Vi har stadig ruter ruter efter Cimber Sterlings konkurs, som ikke er betjent i dag, siger Kjeld Zacho.
Ryanairs neddrosling vil også ramme indtjeningen hårdt, fordi lufthavnen mister indægter fra parkering, salg i butikker og passagerafgifter. Billund Lufthavn havde sidste år et overskud på 21 mio.kr.