Vognmænd vil beholde Schengen
ITD: Afgørende for danske transportvirksomheder og dansk erhvervsliv, at Schengen består
Det siger Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør i vognmandsorganisationen ITD, der advarer mod at begrænse den frie bevægelighed og det indre marked i lyset af flygtninge- og migrantsituationen.
- Udfordringen ved at lave grænsekontrol inden for EU er, at det kommer til at gå ud over den samhandel og bevægelighed, vi har. Så det vil være en udfordring, hvis lastbiler skal holde i kø for at køre over f.eks den dansk-tyske grænse. Det vil gøre vores infrastruktur ineffektiv i forhold til den, vi kender i dag, siger han til Børsen.
Den tyske kansler Angela Merkel sagde tidligere på ugen, at det manglende fælles europæiske svar på flygtninge-problematikken kan betyde, at medlemslande tager Schengen-samarbejdet op til overvejelse.
Skal stå vagt om marked
Det er dog en dårlig idé at pille ved Schengen, mener Ulla Tørnæs, medlem af Europa-Parlamentet (V):
- Den frie bevægelighed for både personer og varer er kernen i hele EU-samarbejdet, og det skal vi stå vagt om, siger hun og peger på EU's ydre grænser som smertensbarnet.
Jacob Chr. Nielsen påpeger, at situationen ved tunnellen til Storbritannien i Calais i Frankrig er et skrækeksempel på, hvilke udfordringer den øgede tilstrømning af flygtninge og migranter skaber.
- Det er en kaotisk situation, som er meget ubehagelig for dem, der kører den strækning. Man bør kigge på, hvordan man sikrer EU's ydre grænser i forhold til flygtningetilstrømningen, siger han og peger på, at en løsning kan være storkontroller og stikprøver, som man kender fra den dansk-tyske grænse.