Femer: Christiansborg indstillet på yderligere forsinkelse
En langtrukken miljøprocedure på den tyske side af Femer Bælt kan forsinke Femer-projektet yderligere, men politikerne bakker fortsat op
DF: Utilstedelig tysk proces
- Det er utilstedeligt, at den langsommelige myndighedsgodkendelse kan risikere at koste to-tre milliarder kroner, siger Kim G. Christiansen.
- Vi er nødt til at indkalkulere omkostningen ved, at vi først får myndighedsgodkendelsen i 2017 eller 2018, fastslår han.
Han afventer den samlede oversigt over økonomi og tidsplan i oktober for Femertunnelen, når forligspartierne tager stilling til entreprenørpriserne. Anlægsloven er vedtaget med en klausul om, at forligskredsen skal godkende det endelige budget.
- Jeg nikker ikke ja til Femer, før jeg har en garanti for, at vi overhovedet får en tysk myndighedsgodkendelse. Dansk Folkeparti lægger ikke stemmer til at indgå entreprenørkontrakter på et tidspunkt, hvis vi reelt ikke ved, om den bliver bygget, siger Kim G. Christiansen.
DF vil ikke ofre skattekroner
Mindre tilskud, højere anlægsomkostninger og tomgangsudgifter bidrager til en højere betalingstid for de statsgaranterede lån.
- Vi begynder at nå smertetærkslen, hvor vi skal putte skatteyderkroner i det, siger Kim G. Christiansen, DF.
- Det skal være rent brugerfinansieret. Kommer vi bare i nærheden af, at det skal på finansloven, så er Dansk Folkeparti ikke med længere; men indtil videre er vi med og tror på projektet. Vi savner dog det fuldstændige overblik over økonomi, og hvad vi kan forvente fra tysk side.
SF: Miljøproces kan fremtvinge pause
Karsten Hønge (SF), som også er tilhænger af Femerforbindelsen, er åben for en pause, så projektet følger de tyske miljømyndigheders takt.
- I forligskredsen står vi sammen om, at vi tror på projektet. I oktober vil forligskredsen tage stilling til, om vi vil køre igennem eller sætte det på stand-by, indtil den tyske myndighedsgodkendelse er på plads, erklærer Karsten Hønge.
R: Alle muligheder holes åbne
Også de Radikale venstre vil stadig have Femer.
- Vi er især interesserede i landanlæggene (dvs. jernbanen fra Ringsted til Rødby, red.), men vi bliver nødt til at holde alt åbent. De økonomiske problemer skal løses, inden vi går i gang med at bygge, siger Andreas Steenberg (R).
EL: Tag en "time out"
- Det ville være en god idé at sætte projektet på stand-by og bruge tiden til at genberegne hele projektet og kigge på trafikprognoserne. Økonomien er skredet, siger Henning Hyllested (EL), der står uden for forligskredsen.