23948sdkhjf

Chaufførmangel tvinger vognmænd i knæ

Vognmænd over hele landet må parkere lastbilerne på grund af chaufførmangel. Danmarks distributionssystem kan bryde sammen, lyder advarslen
Skrigende chaufførmangel tvinger nu adskillige danske vognmænd til at langtidsparkere deres lastbiler. Det skriver Børsen.

De danske vognmænd er langsomt på vej ud af krisen, men i takt med det stigende antal transportopgaver fra erhvervslivet står det klart, at antallet af kvalificerede unge, der vælger en chaufføruddannelse, slet ikke kan følge med det store antal ældre chauffører, som går på pension.

Og de få unge, der søger mod chaufførjobbene, er ikke klædt på til at påtage sig ansvaret for jobbet, lyder det fra branchen.

- Jeg har haft fire lastbiler stående inaktive i garagen siden forsommeren. Det er, som om de kompetente folk ganske enkelt har forladt branchen, fortæller Jens Aage Daugaard til Børsen.

Han ejer vognmandsvirksomheden JAD Transport, der med lidt over 20 lastbiler udfører distribution og specialtransporter i hele Europa med base tæt på Vejle.

Mister omsætning

Jens Aage Daugard er i den del af transportbranchen, hvor udenlandsk arbejdskraft ikke rigtig kan bruges for den del af kørslen, som foregår i Danmark. Og at have så stor en del af sin lastbilflåde stående inaktiv gør ondt på vognmanden.

- Det er klart, at det er skidt for virksomheden i en tid, hvor vi sagtens kunnne bruge samtlige lastbiler i flåden til den øgede efterspørgsel. Men for hele det danske samfund er det da også problematisk, at vi ikke kan få tingene til at hænge sammen. Det her kan komme til at true det samlede distributionssystem i Danmark. Det kan helt basalt blive svært at få varer transporteret rundt i landet, vurderer Jens Aage Daugaard.

Samme melding kommer fra Jens Hjorth fra Vognmand Jens Hjorth i Skibby. Han mærker klart den stigende aktivitet i branchen, men alligevel står en af hans lastbiler stille på grund af chaufførmangel.

Nej til opgaver

- Der er bare ikke nogen, der henvender sig, når jeg søger. Det har selvfølgelig betydet, at jeg har måttet sige nej til en del opgaver, siger Jens Hjorth til Børsen.

Alderssammensætningen af hans chauffører afspejler branchens store problem.

- Jeg har kun ældre chauffører, der har kørt i mere end 40 år. De er over 60 år alle sammen og snart på pension eller efterløn. Hvis man skal have nye nu, så er de yngste, man kan få, alle sammen over 40 år.

Adm. direktør i brancheorganisationen DTL Erik Østergaard påpeger, at mange unge vurderer, at erhvervet er uden fremtid.

- Erhvervet har været gennem nogle hårde år, hvor unfair konkurrence og social dumping og livsvilkårene for udenlandske chauffører har signaleret til unge danskere, at denne her branche er der ingen fremtid i, siger han.
Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082