23948sdkhjf

Mekonomen lever og har det godt

Mekonomens danske aktiviteter udvikler sig positivt efter de strukturforandringer, der blev gennemført i slutningen af 2014
Den skærpede konkurrencesituation på det danske marked for autogrossister og autoværksteder betød, at Mekonomen i december 2014 introducerede en helt ny forretningsmodel. Det medførte, at de tilknyttede værksteder overgik til at få leverancer direkte fra Mekonomens centrallager i Eskilstuna, mens de underskudsgivende butikker blev lukket.

Mekonomen styrkede samtidig aktiviteterne i de to værkstedskæder Mekonomen Autoteknik og Meko-Partner, der tæller 230 værksteder over hele landet. Det skete i form af bedre priser på levering af reservedele og igennem en massiv markedsføringsindsats for at tiltrække flere kunder. Markedsføringen har betydet, at Mekonomen Autoteknik i den seneste forbrugerundersøgelse nu er positioneret som det stærkeste varemærke blandt autoværksteder i Danmark.

Vellykket strukturforandring

Strukturforandringen har haft den ønskede positive effekt på driften i 2015. Den nye forretningsmodel er løbende blevet tilpasset for at give værkstederne de bedst mulige betingelser og samtidig sikre lønsomheden i den meget skarpe konkurrence. Senest har det ført til, at centrallageret i Odense er blevet genåbnet i slutningen af august for at skabe endnu mere fleksibilitet for værkstederne.

- Vores nye forretningsmodel har vist sig særdeles robust, fordi vi kombinerer effektiv markedsføring med fleksibel logistik og gode priser. Det giver mulighed for dels at levere god service til kunderne og dels at sikre lønsom drift for både værkstederne og Mekonomen som grossist, siger Christer Blohm, adm. direktør for Mekonomen i Danmark.

Positiv drift

Der har cirkuleret en del rygter om, at Mekonomen vil lide et stort tab på 294 mio. DKK. Disse rygter er baseret på årsregnskabet for 2014 for et af selskaberne i Mekonomens danske virksomhed. Det samlede driftsresultat i 2014 for alle Mekonomens aktieselskaber i Danmark var et underskud på ca. 70 mio. DKK.

Disse tal har ikke noget at gøre med driften i 2015, hvor der opleves fremgang i et vigende marked.

- Rygterne om vores død er stærkt overdrevne. Vi fortsætter aktiviteterne i Danmark med uformindsket styrke i vores nye og mere effektive setup. Vi oplever nu, at flere og flere værksteder vælger os fremfor vores konkurrenter netop på baggrund af vores stærke varemærke, den forbedrede service fra Odense og de bedste reservedelspriser på markedet, siger Christer Blohm.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063