Travlhed er et tveægget sværd
Højere aktivitet og mangel på chauffører kan blive en grim kombination for transportbranchen
Flere vognmænd melder nemlig om mangel på chauffører, og kombineret med høj aktivitet kan de ellers gunstige forhold give en kold dukkert. Det viser historien fra før finanskrisen.
- Da det var allerbedst, kneb det for nogen af vognmændene med at styre forretningen - det gik for stærkt, siger Ove Holm, underdirektør i arbejdsgiverforeningen DTL - Danske Vognmænd.
70 % har overskud
Nye tal fra transportbranchen, som Spar Nord har indsamlet, viser, at 70 % af de analyserede transportvirksomheder sidste år præsterede et overskud. Det er en stigning på 10 % siden 2010. De bedre konjunkturer og lave oliepriser er med til at skabe ekstra kamp om de folk, som skal køre lastbilerne.
- Der er folk og chauffører derude, som tænker, at nu vil vi godt prøve at være vognmænd, siger Ove Holm til finans.dk.
Den højere indtjeningen betyder, at de eksisterende virksomheder har øget egenkapitalen, men også at antallet af konkurser har været faldende. Efter krisen drejede 200 transportvirksomheder nøglen om hver måned, men tallet er faldet til 50-70. Det er omtrent niveauet lige inden finanskrisen ramte.
Kan løbe løbsk
Selvom det er positivt, at antallet af konkurser falder, og indtjeningen stiger, advarer Ove Holm om at glemme historien. Den høje aktivitet er som et tveægget sværd, der risikerer at koste virksomheder dyrt.
Under opsvinget i 2007 oplevede nogle selskaber, at indtjeningen blev udhulet af for meget overtidsbetaling og chauffører, der ikke var dygtige nok.
- Vi havde en virksomhed, som havde en tidobling af skader på biler og godt - det snupper lige gevinsten, siger Ove Holm, og tilføjer:
- Alt for meget gang i den kan gøre, at omkostningerne løber løbsk.