23948sdkhjf

Flere kørespor på Helsingørmotorvejen

I december åbner Vejdirektoratet for kørsel i tre spor i begge retninger fremfor kun to spor i dag
Mange tusinde daglige pendlere på Helsingørmotorvejen kan nu se frem til mere plads på den store vejarbejdsstrækning mellem Hørsholm og Gl. Holte. I december åbner Vejdirektoratet for kørsel i tre spor i begge retninger fremfor kun to spor i dag.

Åbningen af de ekstra spor sker ni måneder hurtigere end planlagt. Den tilladte hastighed vil dog fortsat være på 80 km/t.

Det skyldes, at der stadig arbejder folk langs vejen for blandt andet at gøre de sidste broer færdige. Af samme årsag vil der også være smalle kørespor helt frem til den forventede åbning af den færdige vej i 2016.

Alligevel forventer Vejdirektoratet en markant forbedring af flowet i trafikken i myldretiden, når de nye kørespor åbner til december.

- Der er ingen tvivl om, at vi især i myldretiden sætter bilisternes tålmodighed på en hård prøve på den omfattende udbygning af Helsingørmotorvejen. Men med et ekstra kørespor i begge retninger og dermed en væsentligt forbedret kapacitet, får bilisterne forhåbentlig en helt anden og hurtigere oplevelse gennem vores vejarbejde, siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægschef i Vejdirektoratet.

Mens vejen altså snart får vokseværk, så må det øverste lag støjdæmpende asfalt vente på varmere temperaturer. Det sidste lag asfalt forventes lagt i løbet af sommerferien til næste år, hvor arbejdet generer færrest muligt bilister.

Kort tid derefter forventer Vejdirektoratet at kunne åbne vejen som planlagt i dens fulde bredde og med 110 km/t.

- Indtil vi får lagt det øverste lag asfalt, vil kørekomforten nok ikke være helt i top alle steder på strækningen. Men vi vil hellere åbne for de ekstra kørespor så hurtigt vi kan, så vejen bliver udnyttet, end at lade dem stå tomme hen. Og den opfattelser håber og tror jeg, at bilisterne deler med os, Erik Stoklund Larsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235