- Infrastruktur er en forudsætning for vækst
Transportens Dag: En stærk infrastruktur er først skridt på vej mod vækst, mener transport- og bygningsministeren
Sådan lød udmeldingen fra den vel nok mest prominente taler på programmet til dette års udgave af Transportens Dag, transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt. De helt store politiske emner på dagen var Femern, infrastruktur, overimplementering af EU-regler samt bedre samspil mellem forskellige transportformer.
Ministeren lagde ud med at understrege, at investeringer i infrastrukturen skal dække hele Danmark, for at have bedst mulig effekt. Og efter de store projekter som for eksempel Femern, er det på høje tid at kigge nærmere på det danske vejnet:
- 80% af trafikken er på vejene. Derfor har vi brug for et stærkt vejnet. Jeg er selv meget interesseret i modulvogntog, som er miljømæssig sund fornuft og godt for Danmark, men også for virksomhederne. Men reglerne på området er firkantede, og modulvogntogene skal kunne komme lettere rundt i Europa. Vi må effektivisere rammevilkårene, sagde ministeren.
Strategi for luft- og sø
Adspurgt blev ministeren også om regeringens strategi for luftfart og på havneområdet, lagde ministeren ikke skjul på vigtigheden af også disse transportformer.
- Luftfarten kommer uden tvivl til at spille en langt større rolle i fremtiden. Bare se Københavns Lufthavn, der jo er en lille lufthavn i det store billede, men alligevel skaber stærke forbindelser til resten af verden. Luftfarten kan udbygges, og det kigger regeringen nærmere på.
- Vi er i gang med en revidering af havneloven i år, og vi skal løbende arbejde med rammerne. Søen vil komme til at spille en større rolle. Det er godt, at vi bliver udfordret på vores vanetænkning, for udfordringer får os til at komme videre.
Jyllandskorridoren er vigtig
Mogens Therkelsen fra H.P. Therkelsen satte spørgsmålstegn ved regeringens prioritering hele Danmark, midt i tidens store fokus på Femern. Her lovede ministeren, at han ikke vil lade resten af landet i stikken.
- Vi har øje for en Jyllandskorridor. Uanset Femern, vil vi også arbejde på en Jyllandskorridor, for kan vi ikke komme ud og af med varerne, så hjælper det intet. Det skal passe sammen, sluttede ministeren.