Kommune opgiver Schenker: Godsbane skal i udbud igen
Hjørring Kommune opgiver at lave aftale med DB Schenker om driften af den nye godsbaneterminal i Hirtshals
Efter mere end et halvt års forhandlinger meddelte Hjørring Kommune mandag, at den har opgivet at indgå en aftale med ”den ene aktør, som bød på opgaven efter den første annoncering” - hvilket vil sige det tyske togselskab DB Schenker.
Derfor annoncerer kommunen nu igen efter en driftsoperatør.
"Denne gang annonceres opgaven inden for en bredere ramme i håbet om at modtage bud fra flere interesserede", hedder det i en pressemeddelelse, som Hjørring Kommune udsendte mandag.
Driften af terminalen udbydes i koncession. Det betyder, at den kommende operatør - hvis det altså lykkes at finde en - selv bærer den fulde økonomiske risiko ved driften og selv skal sørge for adgang til jernbanenettet for de tog, der kører til og fra terminalen. Det sidste skal ske i samarbejde med Nordjyske Jernbaner, som driver jernbanenettet nordenfjords.
Det var netop en uenighed med Nordjyske Jernbaner om adgangen til den enkeltsporede jernbanestrækning mellem Hjørring og Hirtshals, der viste sig at være en uløselig hårdknude for DB Schenker. Tyskerne ville gerne benytte strækningen midt på eftermiddagen tre hverdag om ugen, hvor Nordjyske Jernbaner selv har hårdt brug for banen til passagertog.
Hvorvidt det vil lykkes for kommunen en finde anden operatør, vil det kommende udbud vise. Der er budfrist på opgaven 25. november.
Ved det første udbud i januar-februar i år havde i alt fem firmaer, herunder DB Schenker, vist forhåndsinteresse. Om de øvrige fire stadig er interesserede, er uvist.
Godsbaneterminalen, der skal flytte gods til og fra Hirtshals Havn fra vej til bane, har kostet 33,5 mio. kr. at opføre. Den har stået færdig siden juni. Staten har betalt for opførelsen, men terminalen ejes af Hjørring kommune.