23948sdkhjf

Mols-Linien slår rekorder

Mols-Linien overførte 12% flere personbiler i 2015, og det er det højeste antal nogensinde siden rederiets start i 1966
Mols-Linien har i løbet af 2015 løbende udvidet antallet af afgange. Stigningen var 8,9 procent for hele året og 14,4 procent for perioden august til december 2015.

Årets resultat voksede med 115 til 74,3 mio. kr. fra 34,5 mio. kr. i 2014. Det er det største overskud i rederiets historie. Omsætningen steg 9,6 procent til 670,8 mio. kr. i 2015 fra 611,9 mio. kr. året før.

Mols-Linien har igen i 2015 oplevet en vækst i antallet af erhvervskunder, der anvender Business BlueClass-konceptet. I 2015 var der 12,7 procent flere BBC-kunder end i 2014.

Rederiets omsætning steg med 58,9 mio. kr. i 2015 til 670,8 mio. kr., en stigning på 9,6 procent i forhold til 2014.

Justeret for busser og lastbiler blev der overført 1.241.569 personbilsenheder i 2015, hvilket var 9,1 procent flere end i 2014.

- På 5 år har vi øget antallet af biler med 55 procent og antallet af passagerer med 40 procent. For mange er Mols-Linien i dag den foretrukne forbindelse over Kattegat, og vi venter yderligere fremgang i trafikken. Med så mange overførte passagerer og biler er Mols-Linien i dag en meget væsentlig del af infrastrukturen mellem Øst- og Vestdanmark, siger Mols-Liniens administrerende direktør, Søren Jespersen.

Mols-Liniens turnaround 2011 - 2015

Selskabet begyndte en omfattende turnaround-proces i 2011, hvor rederiet blandt andet har omlagt sin tonnage, så utidssvarende og uøkonomiske færger er afdisponeret. Den højere kapacitet, en effektiv fartplan tilpasset kundernes behov og en god brændstoføkonomi giver lavere enhedsomkostninger.

Mols-Linien har arbejdet kontinuerligt på at forbedre kerneforretningen og fokusere på kundernes ønsker. Samtidig har den nye motortrafikvej til Mols-Liniens færger i Odden Færgehavn forkortet køretiden med mindst 15 minutter og gjort turen mere behagelig, hvorved man opnår en samlet rejsetid mellem Aarhus og Storkøbenhavn på ca. 2 timer.

En ny strategi med lave priser, komfortable hurtigfærger, hyppige afgange, rettidighed, et restaurantkoncept med bred appel samt et højt serviceniveau har vendt udviklingen.

- For at kunne imødekomme de positive trafikforventninger udvider Mols-Linien sin flåde. En ny katamaranfærge er bestilt til levering i 2017 og er ved at blive bygget. Det nye skib bliver af samme størrelse som rederiets to største færger, KatExpress 1 og KatExpress 2, og ventes sat i drift i maj 2017. Den nye færge vil øge vores kapacitet med 400.000 biler om året, siger direktør Søren Jespersen.

Forventninger til 2016

Mols-Linien forventer, at det totale marked for personbiler mellem Øst- og Vestdanmark i 2016 vil stige med ca. 2 procent.

På baggrund af den i 2015 stigende trafikmængde og forventningen til det totale marked for 2016 forventes der overført ca. 1,3 millioner personbilsenheder med Mols-Linien i 2016, svarende til en stigning på 3,9 procent i forhold til 2015.

Med udgangspunkt i disse forudsætninger forventer Mols-Linien et positivt resultat i 2016 i in-tervallet 90 mio. kr. til 110 mio. kr. efter skat, hvilket er en udvidelse af intervallet i forhold til selskabsmeddelelse nr. 287 af 12. november 2015, hvor intervallet var 90 mio. kr. til 100 mio. kr. efter skat.

Oliesikring 2017 og 2018

Rederiet har som ovenfor anført med fastpriskontrakter sikret en fast oliepris i danske kroner for hele 2016 og har herudover tillige sikret det forventede olieforbrug for hele 2017 og for 50 procent af det forventede forbrug i 2018 ved fastpriskontrakter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078