Endnu et godt år for Hirtshals Havn
Godstransporten er øget, mens fiskeriet har haft nedgang i indtjeningen
- 2015 har været et spændende år, og vi kan med tilfredshed konstatere, at vi har haft fremgang på hovedparten af vores forretningsområder, siger en tilfreds bestyrelsesformand, Anker Laden-Andersen, om Hirtshals Havns vækst i en pressemeddelelse.
161.000 lastbiler og løstrailere
Hirtshals Havns største forretningsområde, ro/ro-trafikken, har i lighed med den samlede godstrafik over havnen sat en ny rekord med en overførsel af 161.000 lastbiler og løstrailere.
Dermed har Hirtshals Havn fra 2014 til 2015 registreret en vækst på 6,8 procent i godstrafikken over havnen, og således har havnens hovedaktivitet udviklet sig i en fortsat positiv retning på syvende år.
Tilsvarende har Hirtshals Havn på bil- og passagertrafikken oplevet vækst på henholdsvis 3,0 procent og 1,8 procent, og dermed udgjorde trafikken i 2015 i alt 2,4 mio. passagerer og 747.000 personbiler.
Nedgang i fiskeriet
Hirtshals Havn er blandt Danmarks største fiskerihavne, men måtte i 2015 konstatere, at ikke alle dele af fiskeriet har vist den forventede fremgang.
I 2015 ligger værdien af de samlede landinger således på 445 mio. kr., hvilket er svagt under niveauet i 2014. I alt blev der landet 55.000 tons fisk på Hirtshals Havn i 2015, hvoraf sild og makrel udgjorde 79,6 procent. Yderligere kan havnen konstatere, at de pelagiske landinger - sild og makrel - selvstændigt har udvist en stigende tendens fra 2014 til 2015, og dermed følger udviklingen i 2015 de seneste års tendenser på dette forretningssegment.
- De markeder, der i dag udgør havnens kerneforretninger, skal udvikles. Ligeledes skal vi udvikle nye markedsområder inden for vores nuværende kerneaktiviteter for at fortsætte væksten. Fiskerisektoren ser vi som et forretningsområde med potentiale til yderligere udvikling, og derfor vil vi i endnu højere grad fokusere og målrette de ressourcer, der allerede er afsat til at skabe vækst inden for det segment, siger Anker Laden-Andersen.
De nærmeste år vil i nogen grad være præget af udviklingen i den norske økonomi, der er afhængig af udviklingen i olieindustrien og oliepriserne.