Pas på: Nu ruster bilerne
Efter den fugtige vinter angriber rusten bilerne her i forårsmånederne.
- Med milde temperaturer og derved også stigende luftfugtighed over det meste af vinteren, er vejsalten for alvor aggressiv i forårsmånederne og kan derfor forårsage alvorlige rustskader på din bil. Derfor er foråret en god tid at få efterset bilen og eventuelt rustbeskyttet, forklarer Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos Dinitrol.
Mogens Vestergaard Hansen understreger, at hvis bilen er rustbeskyttet forsvarligt og rustbeskyttelsen er intakt, så gør salt og fugt ikke skade; men han anbefaler altid bilejere at få bilens undervogn undersøgt oven på vinteren. Er rustbeskyttelsen ældre end to-tre år, har bilen brug for en ny behandling.
Rustbeskyttelse giver en sikrere bil
Det fugtige danske klima gør, at alle biler i Danmark ruster. Allerede i bilens første leveår gnaver rusten i hulrum, på vognbunden, ved samlinger og de mekaniske dele. Salt og forurening forstærker rustdannelsen, derfor skal biler beskyttes, så snart de lander på den danske asfalt.
- En løbende rustbeskyttelse sikrer ikke kun bilens pladedele og vognbund mod rust. Det sikrer også en række vitale, sikkerhedsmæssige dele som eksempelvis bremserør, hjulophæng, styreforbindelser, benzinrør mm., forklarer Mogens Vestergaard Hansen.
Nye biler skal også rustbeskyttes
Danmark har et af de mest korrosive klimaer i hele verden, hvilket blandt andet betyder, at der er fugt i bilens hulrum 80 procent af året. Derfor anbefaler både Teknologisk Institut, FDM og Dinitrol at rustbeskytte biler fra helt nye - allerhelst i de første måneder af bilens levetid. Det er bedre at forebygge rust end at stoppe begyndende rust. Alle biler kan tåle at blive rustbeskyttet.
Flere af de specialiserede og godkendte rustbeskyttelsescentre giver i dag op til 30 års garanti mod rust. Dinitrol giver 30 års rustgaranti på biler, der er under 12 måneder gamle. For biler, der er mellem 13-36 måneder gamle, kan man opnå 20 års garanti mod rust.