Folketing vil vedtage toldkodeks
Efter påske vil et flertal i Folketinget vedtage EU-toldkodeksen, dog med væsentlige forbehold
Det er ikke mindst IT-understøttelsen samt de økonomiske og administrative konsekvenser, der giver anledning til bekymring på Christiansborg. Og det er en bekymring, som Danske Speditører deler.
75 procent af de danske industrivirksomheder, der importerer og eksporterer, bruger speditører som toldrådgivere og toldagenter. Derfor er speditionsbranchen meget afhængig af, hvordan lovgivningen om told er skruet sammen – og ikke mindst af, om den fungerer smidigt i praksis.
Nu er loven, der indarbejder de ændringer som følger af EU-forordningen om EU-toldkodeksen, på vej til at blive vedtaget med stemmer fra seks af Folketingets partier.
Undervejs har Danske Speditører henvendt til sig til Folketingets skatteudvalg for at gøre opmærksom på en række praktiske problemer med EU-toldkodeksen. Den henvendelse har tilsyneladende i temmelig høj grad båret frugt.
I forbindelse med Folketingets behandling af lovforslaget har Folketingets skatteudvalg afgivet en betænkning. Heri finder Socialdemokratiets, Alternativets og Radikale Venstres medlemmer af skatteudvalget det kritisabelt, at skatteministeren i selve det oprindelige lovforslag oplyser, at der hverken for det offentlige eller erhvervslivet er økonomiske konsekvenser af overgangen til EU-kodeksen.
De tre partier tager forbehold for deres støtte til implementeringen af den fulde toldkodeks, da der efter de tre partiers opfattelse ”fortsat udestår stor usikkerhed om konsekvenserne af implementeringen, herunder særligt de økonomiske og administrative konsekvenser for såvel det offentlige som erhvervslivet”.
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti finder det ”meget problematisk, at medlemsstaterne først har kunnet få overblik over de detaljerede ændringer af toldsystemer og –processer ved vedtagelsen af de supplerende forordninger, og det derfor først nu – længe efter vedtagelsen af EU-toldkodeksen – er muligt at lave kvalificerede skøn over de økonomiske konsekvenser”.
Usikkerhed om nyt IT-system
Både de tre borgerlige partier og de tre fra Centrum Venstre-blokken henviser bl.a. til, at den fulde implementering af EU-toldkodeksen vil betyde, at SKAT skal udvikle et nyt IT-system, som foreløbigt og med betydelig usikkerhed er estimeret til at koste 1-1½ milliard kroner. Venstre, Liberal Alliance og Det konservative Folkeparti vil insistere på, at den tidsplan, der opereres med, er realistisk, og ser i den sammenhæng ikke 2020 som en ultimativ deadline for EU-toldkodeksens fulde implementering
Socialdemokratiet, Alternativet, Radikale Venstre, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti vil stemme for lovforslaget.
Dansk Folkeparti vil hverken stemme for eller imod lovforslaget, fordi det under udvalgsbehandlingen efter partiets opfattelse ikke har været muligt at få klarlagt de økonomiske konsekvenser af lovforslaget.
Enhedslisten og SF indstiller lovforslaget til forkastelse. De to partier går lidt længere end de øvrige partier, og finder det således ”stærkt kritisabelt, at man i lovforslaget ikke tydeliggør disse store omkostninger ved den samlede implementering af EU-toldkodeksen".
Kortene lagt åbent frem
Om udsigten til at EU-toldkodeksen bliver vedtaget af folketinget med et ikke ubetydeligt forbehold for konsekvenserne, siger politik- og kommunikationschef i Danske Speditører, Henrik Beck:
- Vores hensigt har hele vejen igennem blot været at skabe opmærksomhed om al den usikkerhed for erhvervslivet, der knytter sig til EU-toldkodeksen. Folketingets partier skulle have at vide, at ingen på nuværende tidspunkt reelt ved, hvad EU-toldkodeksen vil medføre af nye økonomiske og administrative byrder. Den usikkerhed har vi oplyst nu folketinget om. Er der ting og sager, der kommer til at gå skævt i forbindelse med implementeringen, kan ingen bagefter komme og påstå, at vi ikke råbte vagt i gevær i tide. Nu er kortene lagt åbent frem, og så har partierne fået et kvalificeret grundlag for at gøre deres stilling op, siger Henrik Beck.