Brug for både danskere og udlændinge i transportbranchen
Mere end hver syvende vognmandsvirksomhed har udlændinge ansat, fremgår det af ny undersøgelse
15 pct. af vognmandsvirksomhederne svarer i undersøgelsen, at de har en eller flere udlændinge ansat. For de store virksomheder drejer det sig om næsten halvdelen. Udlændingene er i langt de fleste tilfælde ansat som chauffører.
- Der er selvfølgelig tale om medarbejdere, som ligesom deres danske kolleger er ansat på overenskomstmæssige vilkår. De tilbyder en arbejdskraft, som er værdsat af virksomhederne, siger direktør i ATL Lars William Wesch.
Det tyder på, at manglen på chauffører er en realitet. ATL’s undersøgelse viser nemlig også, at 28 pct. af virksomhederne, som har haft behov for at rekruttere i 2015, har søgt forgæves én eller flere gange.
Antallet af nye chauffører kan ganske enkelt ikke følge med efterspørgslen. Beskæftigelsen i vognmandsbranchen forventes at stige i den kommende tid. Næsten en tredjedel af de adspurgte virksomheder i ATL’s undersøgelse forventer stigende beskæftigelse i 1. halvår 2016 i forhold til samme periode 2015.
Hertil kommer de stillinger der må forventes at blive ledige i en nær fremtid, fordi en del chauffører er på vej på pension. Mere end hver tiende chauffør inden for vejgodstransport er over 60 år.
66 pct. af virksomhederne, som allerede har udenlandsk arbejdskraft ansat, kan derfor godt forestille sig at ansætte mere udenlandsk arbejdskraft inden for det næste år.
Forsat brug for dansk arbejdskraft
- Udenlandske chauffører er et supplement. De er ikke løsningen på hele den udfordring, som virksomhederne står med. I flere af vores nabolande er der også udsigt til mangel på chauffører. Derfor skal vi fortsat arbejde hårdt for at få danskere – unge som ældre - ind i branchen, siger Lars William Wesch.
Lars William Wesch ser optimistisk på fremtiden.
- Allerede i 2015 har vi set en stor stigning i antallet af elever, der er optaget på vejgodstransportuddannelsen. Det tyder på, at udviklingen går den rigtige vej. Det har dog stadig høj prioritet at sikre, at der er kvalificeret arbejdskraft nok, siger han.
Kilde: ATL