Stena AB skriver kontrakt på fire nye færger
Verdens største færgerederi, Stena Line, har udsigt til at få fire nye fragt- og passagerfærger, der vil blive verdens mest brændstofeffektive af slagsen
Dertil er der mulighed for at udvide ordren med yderligere fire skibe. Færgerne er optimerede for effektivitet og fleksibilitet og vil blive bygget af AVIC Shipyard i Kina. Planen er, at de fire skibe skal indsættes i flåden, der besejler Stena Lines rutenetværk i Nordeuropa.
- Vi er meget tilfredse med, at Stena AB har underskrevet en ordrekontrakt på fire nye færger med mulighed for at bestille yderligere fire. Færgerne bygges ud fra det skibsdesign, vi har udviklet igennem de seneste to år, og som ikke alene er 50 procent større end nutidens gennemsnitlige ro-pax færger, men som endnu vigtigere integrerer de løsninger for at reducere udslip og optimere effektiviteten, der er udviklet i Stena Group igennem de seneste år. De nye skibe vil blive de mest brændstofeffektive færger i verden og vil sætte en ny branchestandard, når det gælder præstation, reducering af udslip og omkostningseffektivitet, hvilket vil give Stena Line en stærk position i branchen i de kommende årtier, siger Carl-Johan Hagman, som er administrerende direktør i Stena Line.
Færgerne vil have en kapacitet på mere end 3.000 lastemeter med et bildæk, som bygger på et gennemkørselsprincip, ligesom færgerne kan tage op til 1.000 passagerer og tilbyde et fuldendt serviceudbud om bord. Hovedmotorerne kommer til at være ”Gas Ready” og dermed forberedte til at kunne køre på enten methanol eller flydende naturgas (LNG).
- Med de nye færger bygger vi videre på vores succesrige ro-pax-koncept med et mix af fragt og passagerer. Vi sikrer gennem denne konstellation en pålidelig drift, hvor vi kan imødekomme kundetilvæksten og levere et endnu bedre sejlprodukt til vores kunder, siger Carl-Johan Hagman.
- Vi forventer en fortsat fremgang i efterspørgslen for færgetransport i Nordeuropa ligesom i andre dele af verden. Færgetransport spiller en afgørende rolle i morgendagens logistik- og infrastrukturkæder for at skabe et miljøvenligt fundament for samhandel. Skibstransport er ikke bare den mest miljøvenlige måde at flytte gods på, det er også en infrastruktur, der giver en stabil og hurtig logistikløsning til en meget lav omkostning. Med denne investering ruster vi Stena Line til at kunne imødekomme fremtidens vækst, supplerer bestyrelsesformand i Stena Line Dan Sten Olsson.