Flertal uden om regering kræver lov for pakkekørsel
Pakkekørsel med varebiler er præget af omfattende snyd, men nu skal der reguleres på området, lyder det.
Det skal ske med bude, der arbejder på overenskomstmæssige vilkår, mener Socialdemokraterne, som har fremsat et beslutningsforslag for kørsel med biler under 3500 kilo.
De er ikke omfattet af godskørselsloven, der blev ændret i 2012. Men branchen er kendetegnet af skattesnyd, sort arbejde og ingen regler for kørehviletid, lyder kritikken.
Bag det fremsatte beslutningsforslag står blandt andre Christian Rabjerg Madsen (S).
- Både arbejdsgiver og arbejdstager efterspørger, at vi får bedre styr på varebilsbranchen, som er belastet af for meget sort arbejde og social dumping.
- Branchen sætter også trafiksikkerheden uden pres, fordi der ikke er regler for kørehviletid, siger han og venter opbakning fra SF og Enhedslisten, samt Dansk Folkeparti, der tidligere har kæmpet for et lignende forslag.
Socialdemokraterne afviste oprindeligt DF's forslag med, at der var en undersøgelse i gang på området, men den er siden skrinlagt af regeringen, og derfor fremsættes forslaget nu.
I forslaget stilles der krav til kvalifikationer, løn- og arbejdsforhold samt hviletidsregler.
Hos 3F genkender man billedet af et marked, der er udfordret på arbejdsforholdene, og fagforbundet har tidligere kaldt det et rent klondike.
Venstre er åben for at se på forslaget, men er skeptisk over for eventuelle byrder, som forslaget vil pådutte chauffører og resten af branchen.
- Der kan være nogle fordele ved det, men vi er skeptiske over for, om forslaget indebærer nye, store administrative byrder for erhvervslivet. Det er det sidste, vi har brug for, siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).
Han henviser til, at transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) er ved at gennemgå forslaget.
I beslutningsforslaget vurderer Danske Vognmænd, DTL, at omtrent 5000 vognmænd kører godskørsel med varebiler.
/ritzau/
Kilde: /ritzau/