Logistikkompagniet klarer skærene hos Carl Ras
Nyt udstyr, fokus på medarbejdernes trivsel og samarbejde med ekstern logistikpartner har sikret den rette balance hos værktøjsgrossisten Carl Ras
Der skal dog mere end tilfredse medarbejdere og kunder til for at sikre overskud i en branche, hvor konkurrencen er benhård, og hvor omkostningsbasen derfor konstant skal gås efter i sømmene.
Krav til indtjeningen
Konkurrencekraften er blandt andet opnået gennem åbning af flere grossistcentre samt en styrkelse af kædens webshop, der har øget toplinjen. Samtidig er værktøjskædens lager- og logistikfunktion blevet bestykket med en kombination af egne medarbejdere og en ekstern samarbejdspartner. Dette har sikret effektive og fleksible processer og en styrket konkurrenceevne, der er nødvendig i et marked, hvor der kæmpes på marginalerne.
- Ved at indgå et samarbejde med Logistikkompagniet er vi blevet mindre sårbare og slipper for tab på produktivitet, da de selv er ansvarlige for altid at have den aftalte bemanding klar. Herudover har de et stærkt koncept, hvor de selv påtager sig ansvaret for at oplære deres folk og sætte dem ind i de daglige rutiner hos os, så vi som kunde får gevinsten med det samme ved kun at betale for den mest effektive bemanding, siger lagerchef Allan Nielsen fra Carl Ras’ Centrallager i Herlev, hvor 40 af hovedsædets 130 ansatte arbejder i lagerhåndteringen.
Fokus på trivsel og arbejdsmiljø
Men det hele er ikke kun økonomi. Blandt kriterierne til samarbejdet med en ekstern leverandør blev trivslen og arbejdsmiljøet i Herlev vægtet lige så højt som hvis det havde været egne medarbejdere.
Det kræver stor bevidsthed om virksomhedskulturen, der erfaringsmæssigt kan være en udfordring, når to virksomheders medarbejdere skal arbejde sammen på samme lokation. Det var dog ikke tilfældet, da Logistikkompagniets medarbejdere begyndte at arbejde side om side med Carl Ras’ egne folk.
- Kemien mellem vores ansatte og Logistikkompagniets fungerer over al forventning. De kunne lige så godt have haft vores logo på brystet i stedet for deres eget, fortæller Allan Nielsen.
En million pluklinjer kræver sin bemanding
Ikke kun organiseringen er blevet tænkt igennem fra bunden. I takt med lanceringen af flere centre er lagerdelen blevet centraliseret, så alle varer leveres på centrallageret i Herlev og herfra distribueres ud til kædens 14 centre, mens et nyt Warehouse Management System med en avanceret ”Voice Pick”-funktion sikrer smidig og effektiv håndtering af de over 28.000 lagerførte varenumre.
- Vi har 5000 pluklinjer og håndterer en million pluklinjer om året, så det kræver sin bemanding at holde styr på leverancerne. Teknik, mennesker og forandring skal spille godt sammen for at fungere optimalt, og derfor gør vi meget for at inddrage medarbejderne og teamledere så meget som muligt, fortæller Allan Nielsen.
Logistikkompagniet er i dag ansvarlig for halvdelen af centrallagerets pluk og pak opgaver – i alt 4-5000 pakkelinjer.
- Med løsningen her har vi gjort os i stand til at møde konkurrencen fra både eksisterende og nye konkurrenter. Det giver os mulighed for at levere en høj service og leveringskvalitet til kunderne og stadig bevare en høj grad af fleksibilitet og skalerbarhed, så vi samtidig kan tjene penge på bundlinjen, siger Allan Nielsen.
Måler på produktivitet og trivsel
Ledelsen hos Carl Ras vægter trivslen blandt virksomhedens medarbejdere højt. Samtidig med mapping og klassificering af fejl måler Carl Ras også på arbejdsmiljøet.
Filosofien er, at glade medarbejdere giver bedre performance, som sikrer høj leveringskvalitet, hurtig leveringstid, stærk produktivitet samt konkurrencedygtige omkostninger, der giver større omsætning, fordi kunderne er glade og kommer igen.
Sammenhængen mellem god trivsel og medarbejdernes performance er dog ikke helt let at dokumentere:
- Trivsel er sådan en fluffy størrelse og svær at måle. Vi måler den via månedlige one-to-one samtaler, hvor vi følger op på årets fastsatte mål. Her spørger vi ind til, hvad der rører sig i medarbejdernes verden, både på arbejdspladsen og privat, fortæller Allan Nielsen.
Han understreger, at høj medarbejdertrivsel ikke nødvendigvis er lig med høj kvalitet i arbejdet. Derfor skal der måles på begge dele.
- Nogle fejl kan ikke undgås – men andre kan vi ikke acceptere. Gentager fejlen sig, så kræver det en samtale. Kombinationen af de to målepunkter – one-to-one samtaler og produktivitetsmålinger - gør, at vi får en høj kvalitet i det udførte arbejde, slutter Allan Nielsen.