Vanvid: Kan en Volvo trække 750 tons - fra stilstand?
Se den utrolige video fra Volvo Trucks, hvor en almindelig serieproduceret Volvo FH16 med I-Shift krybegear bliver sat på en alvorlig prøve
Lastvognens specifikationer
• Volvo FH16, 750 hk med standardkonfiguration og Volvos stærkeste aksler fra Volvos almindelige produktprogram.
• For at kunne klare belastningen var pladen under drejeskammelen blevet forstærket.
• Volvo FH16, 750 hk med standardkonfiguration og Volvos stærkeste aksler fra Volvos almindelige produktprogram.
• For at kunne klare belastningen var pladen under drejeskammelen blevet forstærket.
I Gøteborg havn i Sverige er 40 containere fyldt med Volvo-reservedele blevet anbragt på 20 trailere og danner et 300 meter langt vogntog. Sammen med lastvognen vejer det 750 ton. Missionen: at starte en Volvo FH16 fra stilstand og lade den trække 750 ton 100 meter.
- I-Shift med krybegear har en trækkraft ved start, der er helt unik på markedet for serieproducerede lastvogne. De nye krybegear gør det muligt at trække virkelig tung last, starte fra stilstand i vanskeligt terræn og køre med hastigheder helt ned til 0,5 km/t. Specialbyggede lastvogne anvendes normalt til ekstremt tung last, men her bruger vi en Volvo FH16 med en drivline, der kommer direkte fra fabrikken, fortæller Peter Hardin, produktchef for FM og FMX hos Volvo Trucks.
Andre ting, der vejer 750 ton
• 57 Volvo FH16-lastvogne
• 350 Volvo XC90-personbiler
• 150 fuldvoksne elefanter
• 4 Boeing 747 jumbojetter
• Lidt over 4,5 vindmøller
• 57 Volvo FH16-lastvogne
• 350 Volvo XC90-personbiler
• 150 fuldvoksne elefanter
• 4 Boeing 747 jumbojetter
• Lidt over 4,5 vindmøller
Den Volvo FH16, der blev brugt i testen, er udstyret med I-Shift med krybegear og de stærkeste aksler fra Volvos almindelige produktprogram. Lastvognen køres af Magnus Samuelsson, tidligere indehaver af titlen som "Verdens stærkeste mand".
- Der er få ting, der kan stå mål med følelsen af at udfordre og overvinde ens fysiske grænser. Jeg har stået over for mange hårde udfordringer gennem årene, men jeg har aldrig prøvet kræfter med så mange ton, siger Magnus Samuelsson.
Ved sin side har han den erfarne lastvognsjournalist Brian Weatherley.
- Det er imponerende, at Volvo Trucks har udviklet en automatgearkasse, der kan trække en vogntogsvægt på 325 ton. Men at håndtere en vogntogsvægt på mere end 700 ton med en serieproduceret lastvogn er virkelig helt fantastisk. Jeg har aldrig set noget lignende i mine 30 år som journalist inden for lastvognsbranchen, siger Brian Weatherley.
Sådan tacklede Volvo udfordringen
• Inden testen blev udført, måtte der tages adskillige sikkerhedsforanstaltninger. Koblingerne mellem de 20 trailere måtte f.eks. kontrolleres grundigt, og lufttrykket i alle 204 dæk var omhyggeligt kontrolleret.
• 40 containere blev læsset på anhængerne. Containerne blev læsset på i par oven på hinanden.
• Alt i alt havde lastvogn, trailere og containere en samlet vægt, der var på over 750 ton.
• For at kunne overføre den nødvendige trækkraft blev der placeret en last på 40 ton over drivakslerne.
Lastvognen trak lastvognstoget 100 meter.
• Inden testen blev udført, måtte der tages adskillige sikkerhedsforanstaltninger. Koblingerne mellem de 20 trailere måtte f.eks. kontrolleres grundigt, og lufttrykket i alle 204 dæk var omhyggeligt kontrolleret.
• 40 containere blev læsset på anhængerne. Containerne blev læsset på i par oven på hinanden.
• Alt i alt havde lastvogn, trailere og containere en samlet vægt, der var på over 750 ton.
• For at kunne overføre den nødvendige trækkraft blev der placeret en last på 40 ton over drivakslerne.
Lastvognen trak lastvognstoget 100 meter.
Fakta om I-Shift med krybegear
• I-Shift med krybegear er en videreudvikling af Volvo Trucks' I-Shift-gearkasse med automatisk gearskifte.
• Den nye version af I-Shift er specielt udviklet til at give enestående startevne og til kørsel med ultralave hastigheder.
• Med I-Shift med krybegear kan der køres med en hastighed på helt ned til 0,5-2 km/t, og der kan startes fra stilstand med en vogntogsvægt på 325 ton, hvilket er en unik præstation for serieproducerede lastvogne med automatisk gearskifte.
• Gearkassen fås som enten en gearkasse med direkte drev eller med overgear med et eller to udvekslingsforhold for krybegearet. Det er også muligt at specificere to ekstra krybegear til bakgearet.
• Krybegearene tilføjes en almindelig I-Shift-gearkasse. Adskillige af komponenterne er fremstillet i højstyrkemateriale for at kunne håndtere de høje belastninger. Gearkassen er 12 cm længere end en almindelig I-Shift-enhed.
• I-Shift med krybegear fås til Volvo Trucks’ 13- og 16-liters motorer i Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16.
• I-Shift med krybegear er en videreudvikling af Volvo Trucks' I-Shift-gearkasse med automatisk gearskifte.
• Den nye version af I-Shift er specielt udviklet til at give enestående startevne og til kørsel med ultralave hastigheder.
• Med I-Shift med krybegear kan der køres med en hastighed på helt ned til 0,5-2 km/t, og der kan startes fra stilstand med en vogntogsvægt på 325 ton, hvilket er en unik præstation for serieproducerede lastvogne med automatisk gearskifte.
• Gearkassen fås som enten en gearkasse med direkte drev eller med overgear med et eller to udvekslingsforhold for krybegearet. Det er også muligt at specificere to ekstra krybegear til bakgearet.
• Krybegearene tilføjes en almindelig I-Shift-gearkasse. Adskillige af komponenterne er fremstillet i højstyrkemateriale for at kunne håndtere de høje belastninger. Gearkassen er 12 cm længere end en almindelig I-Shift-enhed.
• I-Shift med krybegear fås til Volvo Trucks’ 13- og 16-liters motorer i Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16.
11
Billeder
I Volvo Trucks' seneste udfordring sættes I-Shift med krybegear på en hård prøve med verdens stærkeste mand bag rattet i en Volvo FH16, den stærkeste serieproducerede lastvogn i verden. Foto: Volvo Trucks