Behov for klare meldinger om containervejning
Usikkerheden om den praktiske udmøntning af reglerne for containervejning, der forventes at træde i kraft 1. juli 2016, er udbredt
Det korte og frustrerende svar er, at den praktiske danske vejledning først vil blive offentliggjort, når erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen har svaret Folketinget på de spørgsmål, som Danske Speditører og Dansk Erhverv rejste offentligt den 8. marts.
Tilsvarende regner Danske Speditører ikke med, at ministeren kan og vil give et reelt svar inden en meget afgørende høring i den amerikanske kongres i Washington torsdag den 14. april 2016.
Ifølge Søfartsstyrelsen vil den danske regerings holdninger og handlinger til en vis grad nemlig afhænge af, hvad toneangivende lande som USA og Tyskland vil gøre.
Politik- og kommunikationschef i Danske Speditører Henrik Beck forstår godt, at speditører og andet godtfolk er ved at miste tålmodigheden:
- Om cirka 2½ måned skal speditørerne og afskiberne være klar til noget, der stadig er ret uklart. Det eneste sikre er, at de skal leve op til at oplyse en mere præcis vægt på containerne end i dag. Det vil rederierne kræve for at sejle med containerne. Men når medarbejdere i vores medlemsvirksomheder spørger om for eksempel hvor stor fejlmargin, der tillades i Danmark og Tyskland efter 1. juli 2016, eller om de danske søfartsmyndigheder vil udføre kontrol og straffe overtrædelser fra 1. juli 2016, må jeg desværre være dem svar skyldig, siger Henrik Beck.
Grunden til, at Danske Speditører ikke kan svare fyldestgørende på disse to, og en række andre, spørgsmål er, at Søfartsstyrelsen har lovet at holde øje med, hvad vores nabolande gør og vil så handle derefter.
- Søfartsstyrelsen vil derfor lade spørgsmålet om dansk statslig håndhævelse i form af kontrol og straf afhænge af, om toneangivne lande gennemfører reglerne i overensstemmelse med de internationale aftaler. Det betyder, at Søfartsstyrelsen bliver nødt til at vente med at udstede og offentliggøre bekendtgørelsen til, at man er helt sikker på holdningerne og handlingerne i lande som USA, Tyskland og Sverige. Den afklaring er simpelthen endnu ikke kommet, på trods af, at Søfartsstyrelsen tilsyneladende har arbejdet intensivt i flere uger på at afdække, hvad de amerikanske, tyske og svenske myndigheder vil. Mit bedste gæt er, at hverken den danske minister eller den danske styrelse tør sige noget før høringen har været holdt i Washington torsdag den 14. april 2014. Og hvis den høring ikke resulterer i en entydig amerikansk afklaring, kan der gå endnu længere tid inden vi får et svar fra ministeren og en praktisk vejledning til speditørerne og andre, der skal have en hverdag til at fungere efter 1. juli 2016. Det er med andre ord en svær situation, vi er i, fordi stort set alle venter på, hvad amerikanerne gør, inden de selv tør melde klart ud, siger Henrik Beck.