Fransk mindsteløn for udenlandske chauffører
Fra 1. juli er udenlandske lastbilchauffører underlagt nye franske mindstelønsbestemmelser, når de kører cabotage og international transport i Frankrig
- De franske mindstelønsregler følger elementerne i den tyske MiLog-ordning, og vores forventning er, at Belgien vil være det næste land, der følger trop, siger Karen Roiy, europapolitisk chef i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Den franske foranstaltning vedrører primært cabotage og skal imødegå unfair konkurrence. Fremover skal transport- og logistikvirksomheder betale deres chauffører i overensstemmelse med de gældende franske regler om mindsteløn på 9,67 euro. Det oplyser ITD’s franske søsterorganisation, FNTR. Den eneste undtagelse er rene transitture.
De franske myndigheder stiller bl.a. krav om en lønattest for alle ansatte, der kører eller opholder sig i Frankrig. I køretøjerne skal der desuden opbevares ansættelseskontrakt og oversættelse af den kollektive overenskomst for ansættelse.
Bøderne ved manglende attester er 2.000 og maks. 4.000 euro pr. år pr. chauffør ved gentagne overtrædelser. Virksomheder kan maks. blive opkrævet 500.000 euro ved overtrædelser af reglerne.
Reglerne lægger desuden op til, at der skal udpeges en repræsentant i Frankrig, som skal være forbindelsesled til de franske myndigheder. Derudover skal man udarbejde et udstationeringscertifikat, hvoraf et eksempel blandt andet skal medbringes i køretøjet.
Det står endnu ikke helt klart, hvordan de franske myndigheder vil kontrollere de nye mindstelønsregler.