Medarbejderne bliver hos Skanol
Udvikling, uddannelse og ordentlig behandling sikrer, at de gode medarbejderne bliver hos Skanol i mange år
Driftschef Majbrit Christensen håndterer et pludseligt opstået problem over en mobiltelefon, mens kaffemaskinen larmer i baggrunden og fortæller, at kaffen er ved at være klar.
– Det handler vel egentlig bare om at behandle folk ordentligt, opsummerer driftschefen, da hun bliver spurgt til, hvad der gør Skanol til noget særligt, når det kommer til at holde fast på de dygtige medarbejdere. Med en gennemsnitsalder omkring det halve århundrede, kan det konstateres, at virksomheden gør noget rigtigt.
– Vi stiller fx aldrig spørgsmålstegn ved chaufførernes vurdering af sikkerheden på en lastbil. Vi kører jo med farligt gods, så der må ikke være problemer af nogen art. Hvis chaufføren vurderer, at noget ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, stoler vi konsekvent på vurderingen og løser problemet. Det være sig bilens udstyr eller leveringsforholdene. Vi presser aldrig nogen til at køre, siger hun med eftertryk.
Ikke et skånejob
Driftschefens ord skal dog ikke forstås sådan, at en ansættelse hos Skanol er det rene skånejob, understreger Majbrit Christensen.
– Det er vigtigt for at opretholde en stabil drift, at der er tale om de rigtige medarbejdere. Vi vil have folk, som altid er med til at løfte i flok, og som deler virksomhedens værdier. Hvis vi får ansat én, der ikke arbejder effektivt og stabilt, eller som ikke opfylder vores krav, er vi også gode til hurtigt at få sagt farvel til den medarbejder, men gode folk vil vi gerne strække os for at holde på.
I det hele taget er Skanol optaget af at vise chaufførerne tillid og i at være lydhøre over for den enkeltes ønsker og behov, så vidt det er muligt.
Det gælder også, hvis man bliver syg, eller hvis man får personlige problemer med misbrug eller livskrise. Og man må hellere melde sig syg end at køre, hvis man ikke er klar til det. Det ser man dog ikke på sygefraværet, som ifølge Skanol selv ligger på et lavt niveau.
– Hvis en chauffør, der har kørt fyringsolie i Københavnsområdet i en periode, gerne vil prøve andre opgaver, jamen så finder vi det kursus, han skal bruge og giver ham nye udfordringer, når vi har muligheden. Vi opfordrer også vores ufaglærte chauffører til at blive faglærte og betaler de ekstra kroner i timen, for vi vil have de bedste, vi kan få, tilføjer Majbrit Christensen.
God økonomi
Skanol har ikke et decideret program for fastholdelse af medarbejdere. Men chauffører, der kan køre med farligt gods af enhver art, hænger ikke på træerne. Det koster penge både at uddanne og efteruddanne, så set ud fra et forretningsmæssigt synspunkt, er der god logik i at være en arbejdsplads, man nødigt forlader.
– De tilbagemeldinger vi får i hverdagen fra vores chauffører – når vi spørger dem, hvorfor de kan lide at være her – er næsten altid de samme: Ordnede forhold, respekt for den enkelte, grundig oplæring og løbende træning, siger Majbrit Christensen.
– Jeg tror, at det i bund og grund også handler om, at vi gør det, vi siger, vi gør. Og ikke bare lader det blive ved snakken.
Kilde: ATL