Gode erfaringer med 90 km/t på udvalgte landeveje
Forsøg med højere hastighedsgrænse har ikke påvirket trafiksikkerheden mærkbart på de veje, som har højest vejstandard
Rapporten er blevet oversendt til transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt, der nu vil drøfte den med Folketingets partier.
- Rapporten viser os, at forsøget med at hæve hastighedsgrænserne overordnet set er gået fint. Jeg vil gerne rose bilisterne for, at de har kørt fornuftigt i den forløbne periode. Men vi kan også se, at der er forskellige forhold, vi skal være opmærksomme på, siger ministeren.
- Jeg vil nu præsentere rapporten for partierne i den grønne forligskreds, så vi kan drøfte perspektiverne, herunder muligheden for at sætte hastigheden op på yderligere strækninger, tilføjer han.
Den nye rapport fra Vejdirektoratet sammenligner udviklingen på de 18 forsøgsstrækninger med udviklingen på et sammenligneligt vejnet, der ikke er omfattet af forsøget.
I de år, hvor forsøget har fundet sted, har bilisterne på det meste af landets vejnet lettet foden lidt fra speederen. Men de 18 steder, hvor bilisterne har måttet køre 90 km/t., er hastigheden omvendt steget en smule, med 0,2 km/t.
I forhold til antallet af ulykker har udviklingen været forskellig, afhængigt af om forsøgsstrækningen er en motortrafikvej eller en vej med lavere standard, hvor for eksempel grøfter og træer er tæt på vejen.
- På veje med høj standard ser det ikke ud til at have haft nogen særlig betydning for trafiksikkerheden, at det har været tilladt at køre 90 km/t. Men på en del veje med relativt lav standard og på en række tilstødende veje har der ikke været helt så stort et fald i antallet af ulykker, som vi ellers har set i årene 2011-2014, siger områdechef i Vejdirektoratet Sune Impgaard Schou.
Forsøget viser også, at det er nødvendigt at være opmærksom på forholdene på tilstødende veje, når hastighedsgrænserne sættes op.
- Bilisterne har haft svært ved at sætte farten ned, når de er kørt væk fra det stykke vej, hvor de har kunnet køre 90 km/t. Det ser ud til at have resulteret i flere tilskadekomne på de tilstødende veje. For på de tilstødende veje er der ikke på samme måde som på forsøgsstrækningerne opsat autoværn, fældet træer og anlagt rumleriller, inden fartgrænsen blev sat op, tilføjer Sune Impgaard Schou, der dog understreger, at konklusionerne skal ses i det lys, at forsøget har været begrænset i både udstrækning og tid.
Fakta om forsøget:
De 18 strækninger, der har været omfattet af forsøget med 90 km/t., havde allerede inden forsøget en høj gennemsnitshastighed og et lavt ulykkesniveau. De omfatter godt 100 km.
Hastigheden på de 18 forsøgsstrækninger er i perioden steget med i gennemsnit 0,2 km/t.
Der er i forsøgsperioden registreret 15 ulykker og 11 personskader om året på forsøgsstrækningerne. I førperioden blev der registreret 18 ulykker og 13 personskader om året. Antallet af ulykker er altså lavere end ved forsøgets start, men sammenligner man med udviklingen på resten af vejnettet, ligger antallet af ulykker lidt over det forventede.
De 18 strækninger, der har været omfattet af forsøget med 90 km/t., havde allerede inden forsøget en høj gennemsnitshastighed og et lavt ulykkesniveau. De omfatter godt 100 km.
Hastigheden på de 18 forsøgsstrækninger er i perioden steget med i gennemsnit 0,2 km/t.
Der er i forsøgsperioden registreret 15 ulykker og 11 personskader om året på forsøgsstrækningerne. I førperioden blev der registreret 18 ulykker og 13 personskader om året. Antallet af ulykker er altså lavere end ved forsøgets start, men sammenligner man med udviklingen på resten af vejnettet, ligger antallet af ulykker lidt over det forventede.