Nye veje gemmer på store gevinster for erhvervslivet
Ny infrastruktur skaber arbejdspladser og øget eksport. Men der mangler fokus på gevinsterne for erhvervslivet, når politikerne beslutter hvilke projekter, der skal føres ud i livet
I politikernes materiale indgår overordnede samfundsøkonomiske vurderinger af blandt andet tidsbesparelser, miljø og trafiksikkerhed. Gevinsterne for erhvervslivet bliver ikke direkte belyst, men indgår i den samlede opgørelse af tidsgevinster ved projekterne.
- Det er en klar mangel i det datamateriale, politikerne har til rådighed. Vi skal prioritere de projekter, der er vigtigst for virksomhederne. Derfor skal de samfundsøkonomiske vurderinger af nye vejprojekter suppleres med vurderinger af betydningen for erhvervslivet, siger Michael Svane, branchedirektør for DI Transport.
DI Transport har taget sagen i egen hånd og har sammen med konsulentfirmaet Incentive undersøgt, hvilken betydning ny infrastruktur har for erhvervslivet. Det har resulteret i en rapport med syv faktorer til at måle, hvor erhvervsvenlig et nyt infrastrukturprojekt er. Resultaterne fra en undersøgelse af Rute 26 mellem Viborg og Rødkærsbro viser, at det ikke kun er Viborg, der får gavn af en ny vej. Også de omkringliggende kommuner ser en årlig stigning i både BNP, eksport og beskæftigelse.
- Når vejen er færdig, vil den øge eksporten og skabe mellem 94 og 188 fuldtidsstillinger på grund af styrket konkurrenceevne. Det er utrolig relevant information for politikere, der skal træffe beslutning om, hvilke projekter der skal prioriteres, siger Michael Svane.
Behov for ændringer
En af drivkræfterne bag initiativet er Palle Damborg, der er administrerende direktør for Jysk Display og formand for DI Skive/Viborg og for DI's udvalg for Transport og Infrastruktur. Han har i gennem længere tid efterspurgt en ny beregningsmodel.
- Vi fik hele tiden skudt i skoene, at den samfundsmæssige effekt ikke var stor nok, når vi efterspurgte ændringer. Vurderingerne tager ikke nok højde for gevinsterne for erhvervslivet, og det har jo en stor rolle i samfundet, siger han.
Han påpeger, at antallet af biler på de danske veje stiger.
- Når køen af projekter, der skal opgradere de travle veje, bliver længere, er det kun fornuftigt med værktøjer, der udvælger de mest gavnlige, lyder det fra Palle Damborg.
Han forventer, at den type data også vil komme hans leverandørvirksomhed til gode i fremtiden.
- Jysk Display ligger midt i Danmarks sorte hul for infrastruktur. Vi har 40 km til nærmeste motorvej, hvilket giver store udfordringer og lange transporttider. Vi ser meget gerne en opgradering af infrastrukturen, siger han.
Den politiske efterspørgsel
Vejdirektoratet er den myndighed, der analyserer vejprojekterne ud fra samfundsøkonomiske faktorer som tidsbesparelser, nye rejsende og trafiksikkerhed. Og ifølge Andreas Egense, der er Afdelingsleder for sektoranalyse i Vejdirektoratet vil den nye beregningsmodel, som DI har lagt på bordet, være et godt udgangspunkt for at sætte mere fokus på gevinsterne for erhvervslivet.
- Gevinsterne for erhvervslivet indgår i den samfundsøkonomiske beregning, vi foretager i dag. Det nye i analysen er, at tallene i stedet trækkes ud som en selvstændig opgørelse, siger han.
Hvorvidt metoden skal tages i brug i fremtiden afhænger dog af den politiske efterspørgsel.
- Hvis man fra politisk side ønsker en vurdering af effekterne for erhvervslivet, vil vi bruge modellen. Men vi kan ikke love, at modellen vil supplere alle vurderinger fremover. Det afhænger af, hvad der bliver efterspurgt af politikerne, siger Andreas Egense.
Kilde: DI Business