23948sdkhjf

Erhvervskøretøjer er involveret i hver tredje trafikdrab

Landevejen er en farlig arbejdsplads - ifølge Rådet for Sikker Trafik er erhvervskøretøjer impliceret i mindst hvert tredje trafikdrab herhjemme
Trafikken og landevejen er en farlig arbejdsplads. Ifølge Rådet for Sikker Trafik er der et erhvervskøretøj impliceret i mindst hver tredje dødsfald i trafikken herhjemme.

- Erhvervskøretøjer er større og tungere end de andre transportmidler. Det betyder, at der er flere og mere alvorlige skader i de ulykker, som de er impliceret i. Derfor har vognmænd og arbejdsgivere med erhvervskøretøjer også et særligt ansvar for at være med til at forebygge ulykker med dræbte og alvorligt tilskadekomne og forbedre trafiksikkerheden, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik.

Arbejdstilsynet opdaterer hver uge et ulykkesbarometer over døds- og arbejdsulykker i Danmark. Her tælles dødsulykker i trafikken med, hvis de sker i arbejdstiden. Ulykker, der sker på vej til eller fra arbejde i for eksempel en last- eller firmabil, regnes ikke med.

- Der er formentlig et stort mørketal, som ikke bliver talt med i ulykkesstatistikkerne. Mange håndværkere og selvstændige erhvervsdrivende kører jo i dag rundt i leasede eller private biler, siger Jesper Sølund.

Jesper Sølund understreger, at den væsentligste årsag til arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken er for høj fart og uopmærksomhed. Ifølge en undersøgelse af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker er fejl og mangler på køretøjet dog en medvirkende årsag til hver femte alvorlige trafikulykke.

- Det bør sige ”bang”, og der skal falde bøder, når for eksempel vognmænd sløser med vedligeholdelsen af deres køretøjer eller ikke reagerer på deres chaufførers henvendelser om problemer med vognparken. Det er helt indlysende, at der i sådanne sager, skal ske en sanktion fra myndighedernes side, fastslår Jesper Sølund.

Fagbladet 3F har gennemgået de 21 arbejdsrelaterede dødsulykker, der skete fra 2012 til og med 2015. Ingen af de dødsulykker har Arbejdstilsynet undersøgt. Og ingen af dødsulykkerne er endt med bøder for brud på arbejdsmiljøloven.

Arbejdstilsynets direktør Peter Vesterheden har i den forbindelse udtalt:

- Det er ifølge loven politiet, der skal undersøge dødsulykker i trafikken. Herunder ulykker, der sker i arbejdstiden, både i forhold til om færdselsreglerne er blevet overtrådt, og om køretøjet teknisk set var i lovlig eller forsvarlig stand, samt om køre- hviletidsreglerne var overholdt.

- Arbejdstilsynet kan alene reagere på forhold, der relaterer sig til arbejdsmiljøloven, for eksempel reglerne om arbejdets organisering og planlægning. Derfor falder dødsulykkerne i trafikken i arbejdstiden som hovedregel uden for Arbejdstilsynets myndighedsområde, udtaler Peter Vesterheden.

Kun hvis politiet vurderer, at en ulykken også kan omhandle en overtrædelse af arbejdsmiljøloven, forventes det, at Arbejdstilsynet bliver underrettet om dette. Og så har Arbejdstilsynet mulighed for at undersøge ulykken, oplyser tilsynets presseafdeling.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125