Mangelfulde oplysninger giver halv sandhed
Antallet af arbejdsulykker med erhvervskøretøjer kan sænkes ved hjælp af vinterdækslovgivning, mener Dækbranchen Danmark
Desværre må man dog også konstatere, at embedsmændenes tal og statistikker oftest vægter mest, hvilket ofte medfører et skævt og unuanceret materiale, som ikke altid afspejler det sande og opdaterede billede af en sag.
Gamle og ufuldstændige statistikker
I sensommeren 2015 var der igen fokus på emnet vinterdæk fra politisk hold, hvilket medførte et opdateret notat fra Trafikstyrelsen til transportministeren og partiernes transportordførere.
Trafikstyrelsen henviser i deres notat TS2060108-154 af 28. august 2015 til "den generelle uheldsstatistik i Danmark" fra Vejdirektoratet. Denne statistik viser, at der i gennemsnit skete 19 % færre person- og materielskadeulykker i vintermånederne i 2010-2012.
Det er dog kun den halve sandhed, idet grundlaget for disse statistikker udelukkende er baseret på de oplysninger, som Vejdirektoratet modtager fra politiets ulykkesregister POLSAS. Tallene er baseret på, at der i årene 2010 til 2014 årligt er registeret total 11.000 person- og materielskader. Disse tal giver med dermed ikke det fulde billede af antallet af trafikskader i Danmark, idet politiet jo langt fra er ude til samtlige trafikuheld som opstår.
Forsikring & Pension giver andet billede
Søger man derimod oplysninger om trafikskader på baggrund af opgjorte skader hos Forsikring & Pension, er materialegrundlaget væsentligt større, idet der alene i 2015 er oprettet 347.033 skaderapporter på de danske værksteder. Ser man på disse skader alene over året 2015 på trafikskader, fordelt på person- og varebiler opgjort til reparation, genopbygning eller totalskader, tegner der sig et andet billede, end det som politikerne vurderer deres holdning på, til spørgsmålet om vinterdæk lov eller ej.
Flest skaderapporter i vintermånederne
Ifølge en helt ny opgørelse fra Forsikring & Pension som Dækbranchen Danmark har modtaget, viser det sig nemlig som forventet, og stik imod oplysningerne fra Vejdirektoratet, at antallet af skaderapporter ikke overraskende er flest i vinterhalvåret.
Opgørelsen fra F & P viser, at antallet af skadesrapporter i vintermånederne december til februar udgør 88.174 mod 85.315 i sommerperioden juni, juli og august – altså en stigning af antallet af skadesrapporter i vintermånederne på godt 3,4 procent. Medregnes november måned, som ofte byder på sne og is, kommer der alene i den måned yderligere over 29.000 skader med i regnskabet, hvilket så øger forskellen til 38,2 procent i vinterperioden i forhold til sommer.
Medregnes maj måned ligeledes til sommerhalvåret, så der er balance i regnskabet i antallet af sammenlignelige måneder, er der stadig en overvægt af skadesager i vinteren på 5,1 procent – altså stik imod tallene fra Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen. Ser man på den økonomiske forskel mellem de tre vinter og sommermåneder, udbedres der i alt for 140 mio. kroner mere i vinterperioden og antallet af genopbygninger og totalskadede person- og varebiler er 30,4 procent flere.
Hertil kommer så et ukendt antal af skader, som aldrig finder vej til værkstederne, fordi det enten er småskader der ikke lønner sig at reparere eller gamle biler, som ejerne ikke har modpart eller kaskoforsikring på.
Sommer- eller vinterdæk
På trods af et utal af indtastninger i værkstedernes ”indgangsbøn” til identifikationen af det skadede køretøj, indtastes der desværre ikke om det skadede køretøj er udstyret med vinterdæk eller sommerdæk. Ligeledes er politiets registreringer af disse data meget begrænsede og mangelfulde.
Dækbranchen er dog af den overbevisning, at vinterdæk er den rigtige løsning til de kolde måneder, og at antallet af skadede biler vil være væsentlig større, hvis andelen af personbiler på vinterdæk var mindre end den faktisk er. Ifølge seneste opgørelse fra Dækimportørforeningen og Rådet for Større Dæksikkerhed i uge 4 i år, var 88% af personbilerne på vinterdæk, mens blot 58% af gulplade varebilerne havde det rigtige ”fodtøj” på til årstiden. Forskellen ses også tydeligt, idet der er 8,6 % flere skadede varebiler i vinterperioden, mens der ”kun” er 3,0 % flere personbils skadesager i tilsvarende periode sammenlignet med sommermånederne.
Kort og godt – antallet af skader er størst i vintermånederne og af åbenlyse årsager vil det være god fornuft at indføre en vinterdæk lovgivning – også i Danmark samt generel forøget mønsterdybde i perioden.
Drastisk forskel i antallet af arbejdsulykker
Ser man på Arbejdstilsynets opgørelse af anmeldte arbejdsulykker med motorkøretøjer i 2014, tegnes et endnu tydeligere billede af forskellen mellem sommer og vinter. Her er der en stigning på hele 77,3 % i antallet af anmeldte arbejdsulykker i de tre vintermåneder sammenlignet med sommerperioden.
Selv hvis det var muligt at tage højde for ferieperioderne, er forskellen alligevel så drastisk på årstiderne, at der er god grund til at se nærmere på mulighederne for at mindske antallet af arbejdsulykker i motorkøretøjerne.
Artiklen er en del af temaet Debat.