Vognmændene skal blive bedre sælgere
Kunderne har ændret sig og øger fokus på omkostninger. Mange har også fået professionelle indkøbere - men er vognmændene fulgt med udviklingen?
- Mange ATL-medlemmer oplever en benhård og stigende priskonkurrence i de her år. Samtidig er det blevet endnu sværere at konkurrere på alene at flytte varer fra A til B, konstaterer direktør i ATL Lars William Wesch.
ATL’s nyligt gennemførte medlemsundersøgelse viser, at markedet er hårdt trods den generelle fremgang. To tredjedele af medlemmene vurderer, at deres omsætning og indtjening i 2016 vil være den samme eller mindre end i 2015.
ATL vil række virksomhederne en hjælpende hånd. Det vil ske på et heldagsseminar om vækst og salg torsdag 26. maj i Middelfart.
- Emnerne vil for eksempel være, hvordan man differentierer sig, og hvordan man tilbyder noget særligt, som den enkelte kunde oplever som værdiskabende. Måske garanti vedrørende leveringstid, øget sikkerhed og udvidet service. Hertil kommer evnen til mersalg og krydssalg og at være proaktiv, siger Lars William Wesch.
Direktøren afviser, at det bare handler om, at vognmændene skal tage kunderne fra hinanden.
- Det er ikke et nulsums-spil. Først og fremmest er mange transporter i dag i konkurrence med udenlandske operatører. Så kan der også sidde en dansk virksomhed og regne på, om det bedre kan betale sig at flytte distribution og lager til for eksempel Polen. Men får de den rette viden om, hvad en dansk vognmand kan tilbyde, og hvordan det får kundens forretning til at hænge bedre sammen herhjemme, ja, så udbygger virksomheden måske i stedet distributionen i Danmark. Det giver en større sandsynlighed for, at der bliver mere arbejde til de danske vognmænd, siger Lars William Wesch.