Lavthængende frugter syltet i årevis
Intelligente Transportsystemer – ITS – er kommet for at blive, og de enkelte løsninger udvikler sig i lyntempo. Det er bare om at komme i gang
- Fra politisk hold blev der talt meget om ”lavthængende frugter” – forstået på den måde, at i nogle tilfælde kan ITS med kort varsel give meget store gevinster til en relativ lav pris. ITS blev et buzz-word, og viljen til at afsætte de nødvendige og beskedne midler til at plukke disse frugter var udtalt, forklarer Ove Holm, erhvervspolitisk chef hos DTL – Danske Vognmænd.
Men begejstringen forstummede, efterhånden som infrastrukturmidlerne er svundet ind til ingenting, og der dårligt er råd til almindelig vedligeholdelse af asfalten. I dag synes de glade dage langt væk, konstaterer DTL-chefen.
- Man kan vel sige, at de lavthængende frugter er blevet syltet godt og grundigt, selv om der er åbenlyse fordele for blandt andet godstransporten.
Låget løftes
I sidste uge blev der så lettet lidt på låget til syltekrukken af de tre organisationer ITS Danmark, IDA Trafik og Byplan og Transportøkonomisk Forening, der i fællesskab på en konference i Trafikstyrelsen genoptog spørgsmålet om udnyttelse af ”de lavthængende frugter” i ITS-sammenhæng.
Organisationerne ønsker dermed at revitalisere en række konkrete ITS-initiativer over for politikerne i den kommende tid.
På godsområdet er ikke mindst anvendelse af en fælles digital vejreference til brug for et digitalt vejkort interessant. Geodata Styrelsen indleder nemlig i maj et testforløb med en database, hvor både kommuner og statslige myndigheder samt private interessenter kan indlægge bidrag til et digitalt vejkort. Der vil blive lavet en kommunikationsplan i løbet af sommeren, så systemet kan sættes i egentlig drift i slutningen af 2016.
- Det digitale vejkort kan blandt andet indeholde kørselsrestriktioner, vejklassificering og hastighedsbegrænsninger og har derfor stor interesse for vognmænd – herunder særtransportører, fortæller Ove Holm.
På konferencen blev også drøftet muligheden for allerede i dag at anvende ”open street map” fra internettet, hvis man vil hurtigt i gang.
København i front
En anden lavthængende frugt, der efter organisationernes opfattelse bør fremmes, har været kørsel i nødspor, dynamisk venstrespor, dynamisk kørebaneindstilling og vendbare vognbaner til myldretiderne.
Konferencen viste, at mens Danmark nærmest har stået stille med kun begrænsede forsøg få steder i landet, har Holland omfattende og positive erfaringer med denne måde at justere på trafikken gennem ITS.
Endelig er der den åbenlyse fordel ved at opsamle kørselsmønstre fra telefoner og tablets i bilerne og samtidig koordinere signalanlæg i byområderne ved signaloptimering i form af justering af rød/grøn effekten og dynamisk ændring af samordningen mellem anlæggene.
- Her er Københavns Kommune klart i front, og det er en af de ting, som blev diskuteret på det første møde den 10. marts i det godstransportnetværk, som kommunens tekniske forvaltning har etableret, oplyser Ove Holm.