23948sdkhjf

Nu bliver motorvejene støvsuget

Arkil mangedobler hastigheden af rengøring på motorveje med stor støvsuger - Unimog med sugeaggregat og stor tank har løst et uløseligt problem
Jess Bach, afdelingsleder for Arkil Vejservice Region Syd, kan godt lide effektivitet. Når den tilmed kan dokumenteres, er det optimalt. For afdelingens seneste indkøb taler tallene deres tydelige sprog: Rengøringen langs statsvejene fra den danske-tyske grænse op til Aarhus og på Fyn går adskillige gange hurtigere end tidligere.

- Den eneste effektive måde, vi hidtil har kunnet finde til at holde vejsiderne fri for affald, har været opsamling ved håndkraft af to mand med en bil. To hurtige folk kan nå op til otte kilometer på en dag. Vores Unimog med sugeaggregat og 12 kubikmeter beholder støvsuger mellem 40 og 50 km om dagen. Og der skal kun en enkelt mand til at køre den, fortæller Jess Bach.

- Vi har en driftskontrakt med Vejdirektoratet, som siger, at vi skal holde yderrabatten på alle statsveje i området stort set papir- og affaldsfrie ud til tre meter fra vejbanen. Det har naturligvis fungeret udmærket med to mand og en bil. Den ene er hoppet ud af bilen og har samlet affald, mens den anden er kørt 100 meter frem og startet. Derefter har den bageste kørt bilen videre frem. Vi har forsøgt rigtig mange ting for at skabe en bedre løsning, men har aldrig fundet dét, der virker, siger Jess Bach.

Idé fra Holland

En snak med direktør Lennart Ahlefeldt-Laurvig hos firmaet Special Maskiner A/S løste det uløselige problem.

– Jeg og Lennart Ahlefeldt-Laurvig vendte emnet flere gange, og vi fandt ud af, at man i Holland bruger en Unimog med et stort sugeaggregat til at suge græs op med. Det minimerer ophobningen af jord langs vejene og sparer dermed rabathøvling. Jeg er ikke overbevist om, at det er en bedre metode, end traditionel rabathøvling. Men måske kunne vi ændre opbygningen, så vi fik en stor motorvejs-støvsuger ud af det, forklarer Jess Bach.

Arkils nye støvsuger i storformat består af en Unimog 500 monteret med en Dücker DUA 800- klippearm, som er udstyret med en specialudviklet sugestuds. Klippearmen kan arbejde både til højre og venstre side. På Unimog-ladet sidder den 12 kubikmeter rummelige opsamlingsbeholder.

– Tidligere skulle folkene hen og tømme af nogle gange i løbet af en arbejdsdag. Unimog’en kan klare en hel dagsproduktion, så der blot skal tømmes en enkelt gang. Det foregår i øvrigt nemt og bekvemt, fordi beholderen kan tippes, fortæller Arkil-afdelingslederen.

Godkendt til motorvej

Totalt har Arkil Vejservice Region Syd 1173 kilometer statsveje, der skal holdes fri for affald – i begge sider. Derfor er det en stor fordel, at Unimog-køretøjet er godkendt også til motorvejskørsel.

– I virkeligheden er den en stor redskabsbærer, som vi har monteret med sugeanlæg. Men vi bruger den også til græsklipning to gange i sæsonen og til nedskæring af beplantning langs statsveje. Som sugemaskine kommer den også til at arbejde med rensning af motorvejenes midterrabatter. Dermed er timesedlen også fyldt ud for Unimog’en. Den kører simpelthen alt det, der er muligt, i det sydjyske område og på Fyn, siger Jess Bach.

Arkil Vejservice har også aftaler med Vejdirektoratet for statsvejene længere mod nord i det jyske. Fra Aarhus til Randers klares renholdelsen med en traktor med trailer, som er forsynet med et sugeanlæg. Fra Randers og mod nord benyttes samme metode som tidligere hos Jess Bach i syd. Nemlig to mand og en bil.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219