Lastbiler kører videre i vækstspor
5.549 lastbiler kørte dagligt ind i Danmark i 1. kvartal 2016. Væksten i lastbiltrafikken over grænsen fastholder dermed sit høje niveau fra 2015
- Nok en gang får vi bekræftet, at der er meget gods, der skal transporteres internationalt, og at den vækst, vi så gennem 2015, fortsætter i første kvartal 2016. I de 13 år vi har gennemført grænsetællingerne, har vi aldrig registreret så mange lastbiler på vejene, som i 2015 og 2016. Der tegner sig et klart billede af, at der er gods at køre med. Det er godt for vores branche, siger Jacob Chr. Nielsen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.
Sammenlignet med samme kvartal sidste år er antallet af transporter vokset med knap 300 lastbiler i døgnet i 1. kvartal 2016. En positiv udvikling, der viser, at der er gang i samhandlen i EU.
-Den stabile vækst i antallet af grænseoverskridende transporter de seneste par år sender et klart signal om, at lastbilerne er det foretrukne transportmiddel, når varer skal flyttes fra A til B i Europa. Fleksibiliteten i den internationale vejgodstransport passer godt sammen med udviklingen i markedet, hvor behovet for hurtig og rettidig levering døgnet rundt er i fokus. Det stigende antal transporter ser jeg som om, at samhandlen trives i bedste velgående og understøttes af en professionel vejgodstransportsektor, der sikrer at varerne kommer helt frem, siger Jacob Chr. Nielsen.
ITD’s grænsetællinger viser også, at den vækst, der ses på vejen netop nu, især sker med østeuropæisk indregistrerede lastbiler.
- Et bud på, hvorfor det forholder sig sådan, er, at Tyskland, der traditionelt har været en stor leverandør af internationale transporter, er et af de lande, hvor væksten i vejgodstransporten har skabt kapacitetsproblemer på arbejdsmarkedet. Den situation kan Danmark også komme til at stå i, hvis vi ikke får skabt en ny generation af lastbilchauffører, siger Jacob Chr. Nielsen.
Tysk indregistrerede lastbilers markedsandel udgjorde 25 procent i 1. kvartal 2016 og er faldet 14 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år. Dansk indregistrerede lastbilers markedsandel var 16 procent i 1. kvartal 2016 og er faldet to procent siden 1. kvartal 2015.
Jacob Chr. Nielsen advarer desuden om, at danske transportørers andel og den internationale vejgodstransport kan blive yderligere udfordret, hvis der fra politisk hold i EU kommer en mere restriktiv grænsekontrol, der kan bremse varernes frie bevægelighed. Det vil have en negativ effekt på markedet og ramme vejgodstransporten uhensigtsmæssigt ikke mindst i Danmark.