23948sdkhjf

Trafiktiltag kan skabe falsk tryghed

Hvis vi føler os alt for sikre i trafikken, er vi ikke lige så opmærksomme, som hvis vi oplever en mere utryg situation
Der kan være forskel på om dét, der føles trygt for den enkelte, faktisk også er det mest sikre i trafikken. Det fremgår af et nyt hæfte om tryghed og sikkerhed i trafikken, som Vejdirektoratet har fået lavet.

- Når man er cyklist eller fodgænger, kan det føles mest trygt, hvis man har sit eget område at færdes på, men vi kan bare se, at det ikke altid er dét, der giver den mest trafiksikre løsning, siger Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

For eksempel vil en rundkørsel med et blåmalet cykelareal ofte føles tryg for mange cyklister, fordi den signalerer et område, der er lavet særligt til cyklisterne. Men det er en falsk tryghed, hvis det betyder, at cyklisterne ikke orienterer sig tilstrækkeligt i forhold til de øvrige trafikanter. Og det er der noget, der tyder på, at de ikke gør. Undersøgelser har vist, at cykelbaner og blå cykelarealer i rundkørsler forringer cyklisternes sikkerhed.

Omvendt kan det føles utrygt som cyklist at skulle flette sammen med biler i den højresvingende bane frem mod et kryds. Men faktisk viser erfaringer, at det er godt for trafiksikkerheden, fordi begge parter er mere opmærksomme på hinanden, og dermed opstår der færre ulykker. Afkortede cykelstier anslås at reducere antallet af ulykker med personskade for cyklister med 15%.

- Vi skal hele tiden italesætte, hvorfor vi indretter vejene, som vi gør, så falsk tryghed erstattes af trafiksikkerhed – både på vejen og i vores opfattelse af, hvad der er trygt. Kun på den måde kan vi vise trafikanterne, hvad der er mest sikkert, og samtidig minde dem om at de også har et ansvar for at færdes sikkert i trafikken, siger Marianne Foldberg Steffensen.

I det nye hæfte beskriver Vejdirektoratet forskellen på tryghed og sikkerhed:

Trafiksikkerhed er et udtryk for den sikkerhed, der er forbundet ved at bevæge sig på veje, fortove og cykelstier. Det opgøres og vurderes objektivt med udgangspunktet i antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikulykker.

Tryghed i trafikken er derimod en subjektiv følelse, der beskriver trafikanters oplevelse af sikkerhed i trafikken. Den kan opleves forskelligt af børn og voksne, og den kan også opleves forskelligt af bilister i forhold til cyklister og fodgængere. Oplevelsen af tryghed kan påvirke trafikanternes valg af transportmiddel og ruter, og derfor er det et vigtigt element at inddrage, når man arbejder med gøre det nemt at sikkert at færdes på vejene.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078