København vil have el-busser - fra 2019
Københavns overborgmester Frank Jensen er klar til at betale merpris for at skifte dieselbusserne ud med el-busser.
En rapport fra Siemens viser, at det teknologisk og økonomisk er en god idé at omlægge buserne fra diesel til el, også selv om el-afgiften stiger.
I dag er strøm til el-busser fritaget for afgift, men det er en midlertidig ordning, der udløber til nytår. Herefter vil el til bustransport blive pålagt en afgift på 25,3 øre/MJ. Til sammenligning har el til letbaner og tog en afgift, der er helt nede på 0,1 øre/MJ.
Hvis afgiften på el til busdrift kom ned på samme niveau som på el til letbaner og eltog, ville Københavns årlige ekstraudgift blive reduceret kraftigt.
- Det er absurd, at busserne i den kollektive trafik skal betale 200 gange mere i elafgift, end DSB gør, siger Frank Jensen til Politiken; men han anbefaler alligevel skiftet fra diesel til el.
Rapporten fra Siemens gennemregner økonomien i seks alternativer til dieselbaserede busser. Sammenligningen viser ikke overraskende, at el-busserne klarer sig bedst i forhold til lokale emissioner; men rapporten viser også at el-busserne har den bedste driftsøkonomi - hvis el til busdrift får samme lave afgift som el til skinnebåren transport.
Rapporten kigger både på elbusser, der skal oplades om natten, og el-busser, der hurtiglades på endestationerne i løbet af dagen. Den sidste metode er ifølge Siemens bedst, fordi man så kan nøjes med mindre batterier i busserne og mindre ladeeffekt end natladning vil kræve. Desuden er der brug for færre busser, fordi de ikke løber tør i løbet af dagen.
Københavns kommune har 33 buslinier, hvor der i alt kører 385 busser.