23948sdkhjf

København vil have el-busser - fra 2019

Københavns overborgmester Frank Jensen er klar til at betale merpris for at skifte dieselbusserne ud med el-busser.
Selv om el-afgiften til staten betyder en merpris på 68 millioner kroner, er Københavns overborgmester Frank Jensen klar til at skifte hovedstadens dieselbusser ud med el-busser fra 2019, skriver ugebladet Ingeniøren.

En rapport fra Siemens viser, at det teknologisk og økonomisk er en god idé at omlægge buserne fra diesel til el, også selv om el-afgiften stiger.

I dag er strøm til el-busser fritaget for afgift, men det er en midlertidig ordning, der udløber til nytår. Herefter vil el til bustransport blive pålagt en afgift på 25,3 øre/MJ. Til sammenligning har el til letbaner og tog en afgift, der er helt nede på 0,1 øre/MJ.

Hvis afgiften på el til busdrift kom ned på samme niveau som på el til letbaner og eltog, ville Københavns årlige ekstraudgift blive reduceret kraftigt.

- Det er absurd, at busserne i den kollektive trafik skal betale 200 gange mere i elafgift, end DSB gør, siger Frank Jensen til Politiken; men han anbefaler alligevel skiftet fra diesel til el.

Rapporten fra Siemens gennemregner økonomien i seks alternativer til dieselbaserede busser. Sammenligningen viser ikke overraskende, at el-busserne klarer sig bedst i forhold til lokale emissioner; men rapporten viser også at el-busserne har den bedste driftsøkonomi - hvis el til busdrift får samme lave afgift som el til skinnebåren transport.

Rapporten kigger både på elbusser, der skal oplades om natten, og el-busser, der hurtiglades på endestationerne i løbet af dagen. Den sidste metode er ifølge Siemens bedst, fordi man så kan nøjes med mindre batterier i busserne og mindre ladeeffekt end natladning vil kræve. Desuden er der brug for færre busser, fordi de ikke løber tør i løbet af dagen.

Københavns kommune har 33 buslinier, hvor der i alt kører 385 busser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094