23948sdkhjf

DSV Road vokser sig stærkere i USA

Divisionen for vejtransport holder niveauet økonomisk, og præsterer samtidig en fremgang på 4% i aktiviteten
DSVs division for vejtransport har i første kvartal af 2016 realiseret en vækst i antal sendinger på 4% i forhold til samme periode sidste år. Dermed forsætter transportkoncernen altså med at vinde markedsandele i de fleste europæiske markeder.

På grund af forskelle i datagrundlag, er de nye Road-aktiviteter i Sydafrika og USA, der er tilført med opkøbet af UTI, ikke inkluderet i opgørelsen. Og det skaber glæde hos administrerende direktør Jens Bjørn Andersen, at der stadig er plads til at gøre forretning, selvom virksomheden står i sin største fusion nogensinde:

- Det, der gjorde mig mest glad ved regnskabet, er at den ’gamle’ DSV-forretning, som vi stadig kan skelne lidt endnu, inden selskaberne bliver helt lagt sammen, har udviklet sig rigtig godt i første kvartal. Vi har taget markedsandele og er vokset hurtigere end markedet på både sø, luft og vej.

Selvom man i flere år har forsøgt sig organisk, har DSV aldrig rigtig haft held til at slå igennem på det meget segmenterede marked i USA.

- I USA er der en meget stram opdeling af de forskellige produkter – nogle kører med stykgods, som for eksempel UPS, og andre igen kører med full-loads. I Europa er vi vant til at løse flere forskellige slags opgaver, og i mange år ville vi gerne tage vores viden om vejtransport ind i USA, men vi er aldrig rigtig slået igennem, siger Jens Bjørn Andersen.

Opkøbet af UTI Worldwide har været med til at skabe en platform for DSVs udvikling på vejtransport i USA.

- Man skal passe på med at tro, at det er de samme markedsmekanismer, der er på spil i USA som i Europa. Men der vil alligevel være en masse udveksling af erfaringer, hvor amerikanerne også kan lære af det, vi kan i Europa, siger direktøren, og fortsætter:

- Vi har fået adgang til en masse amerikanske kunder, der er ivrige efter at vide, hvad vi kan i Europa. Og samtidig begynder vores europæiske kunder at forhøre sig om, hvad for nogle muligheder, vi kan tilbyde i USa – og det giver selvfølgelig nogle synergier i form af krydssalg.

Vejtransport stod ellers i skyggen af sø- og luft, da DSV tog den endelige beslutning om at købe UTI. Men det har vist sig, at udviklingen på landevejene også er blevet et plus.

- Vi købte i sin tid UTI på grund af deres luft og sø, men det er jo sådan, at når man køber en virksomhed, så tager man alt med hud og hår – og road har altså overrasket positivt. Efter at have analyseret på, hvad UTI kan tilbyde på vejdivisionen, blev vi særligt begejstrede, fordi de udfylder et strategisk hul i DSV, slutter Jens Bjørn Andersen.

DSV Road er med et komplet netværk i Europa blandt Europas tre største vejtransportvirksomheder. Købet af UTI har tilført DSV Road aktiviteter i primært USA og Sydafrika.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078