23948sdkhjf

Smartere afgifter skal give danskerne bedre biler

De danske bilafgifter bør lægges om, så nye grønne og mere sikre biler bliver billigere, mener FDM, Bilbranchen i DI og De Danske Bilimportører
Nye miljøvenlige biler med det nyeste sikkerhedsudstyr skal være billigere. Derfor bør registreringsafgiften lægges om fra den nuværende værdibaserede afgift til i stedet at basere sig på bilens miljø- og sikkerhedsmæssige egenskaber. Desuden bør afgiften gøres løbende og på sigt også mindre.

Det mener FDM, Bilbranchen i DI og De Danske Bilimportører, som står bag det fælles oplæg ’Bedre biler på de danske veje – principper for nye og fremtidssikrede bilafgifter i Danmark’.

- Den værdibaserede registreringsafgift gør det uforholdsmæssigt dyrt at være bilejer og rammer skævt i forhold til de biler, vi ønsker. Derfor bør afgiften lægges om, så den i stedet tager udgangspunkt i bilens sikkerhed og miljøegenskaber. Hvis man samtidig gjorde afgiften løbende, ville danskerne i langt højere grad få mulighed for at købe nyere, sikrere og mere miljøvenlige biler, som rent faktisk passer til deres behov, siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.

Oplægget er ikke et konkret bud på en ny afgiftsmodel, men indeholder alene en række værktøjer til, hvordan bilafgifterne med fordel kan lægges om. Dermed er det oplagt for regeringen at inddrage oplægget i arbejdet med regeringens kommende 2025-plan for dansk økonomi.

Sidste år betalte bilejerne op mod 45 milliarder kroner i skatter og afgifter. Et beløb der langt oversteg de omkostninger, samfundet i øvrigt havde ved bilismen. Det er dog ikke kun størrelsen af afgifterne, der er et problem – det er især måden afgifterne opkræves på.

Den værdibaserede afgift på biler går nemlig ud over både mobiliteten, sikkerheden på vejene og hensynet til klimaet og miljøet. Samtidig viser beregninger, at det samlet set er en god forretning for samfundet at sænke afgifterne netop her. Også derfor er der behov for en helt ny afgiftsmodel.

- For DI og Bilbranchen er det afgørende, at vi har skatter og afgifter, der understøtter vækst og udvikling. En intelligent omlægning af registreringsafgiften vil gavne miljøet, trafiksikkerheden og mobiliteten i samfundet. Og for branchen vil det betyde, at man fjerner et kludetæppe af lappeløsninger, der hver dag koster betydelige summer i administration, dokumentation og kontrol, siger branchedirektør Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen i DI.

Oplægget ’Bedre biler på de danske veje’ er allerede blevet præsenteret for skatteministeren, relevante politiske ordførere og andre interessenter.

- Hvis ikke vi ændrer på bilbeskatningen, vil Danmark halte langt bagefter på miljøvenlige og trafiksikre biler. De nye teknologiske løsninger, vi ser fra bilfabrikkerne med sikkerhedsudstyr og miljøteknologi, får mere end svært ved at finde vej til det danske marked med den nuværende registreringsafgift. Hvis vores bilpark fremover skal minde om et moderne vestligt land, så er vi nødt til at få ændret på registreringsafgiften. Ellers sakker vi bagud, siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør De Danske Bilimportører.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111