23948sdkhjf

Nye terminaler sjofles

Manglende samarbejde er skyld i inaktive banegodsterminaler i Esbjerg og Hirtshals.
Det er for tidligt at dømme de nye, men ubenyttede banegodsterminaler i Esbjerg og Hirtshals ude, når man spørger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested.

Han er overbevist om, at begge terminaler kommer i gang, men han ærgrer sig over, at de ikke bliver brugt. Derfor kommer han med en opsagn til de invólverede parter.

- Terminalerne har fået en dårlig start, fordi man i dette land ikke lytter til hinanden og ikke lytter til de operatører, som skal køre, siger han.

Banedanmark, operatørerne og havnene forstår ikke hinanden. Der mangler en ambition om at køre gods indenlands på jernbane, siger han.

Brug det gamle spor

I sin tid som havnearbejder i Esbjerg arbejdede han med det daglige godstog, og det gamle spor rummer måske løsningen.

- Der er bestræbelser på at få terminalen i Esbjerg op at køre. Jeg lader mig fortælle af både Esbjerg Havn og DB Schenker, at der er mulighed for at gøre det ved at aktivere det gamle spor, som godstogene brugte i sin tid til at køre ud til DFDS-terminalen, siger Henning Hyllested.

Hirtshals underprioriteres

- Terminalen i Hirtshals mangler et skiftespor, som Banedanmark ellers anbefalede, påpeger han.

- Det store problem er, at det kniber med at finde plads til godstog på sporene, og der mangler baglandsinvesteringer på banen og overhalingsspor fra Hjørring til Ålborg. Pengene til baglandsinvesteringer er afsat i togfonden, men regeringen har ikke gjort noget, siger han.

- DB Schenker er blevet tildelt en kanal fra Hirtshals til Padborg, der tager 11 timer. Det er for lang tid på den trods alt lille strækning, siger Henning Hyllested.

Han forventer dog, at der kommer gang i banegodskørsel fra/til Hirtshals i år.

Pulje er i farezonen

Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) antyder, at den resterende pulje til godstrafik i Nordjylland bliver inddraget.

Det drejer sig om en pulje på 113 millioner kroner, som er en del af togfonden, der som bekendt er en aftale mellem S, R, SF, EL og DF fra før folketingsvalget sidste år.

- Der er knap 70 millioner kroner tilbage, som måske holdes tilbage. Alle projekter i Togfonden indgår i den nuværende regerings serviceeftersyn af Togfonden, erklærer Hans Chr. Schmidt i et svar til Henning Hyllested.

Banedanmark er i gang med en analyse af udbygning af strækningen mellem Ålborg og Hjørring, som skal afleveres i år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219